Σάββατο, 30 Απριλίου 2011

Ψευδοκενό μια νέα φάση της ύλης


To επιστημονικό περιοδικό Science δημοσίευσε τα πορίσματα συνδυασμένων πειραμάτων εργαστηρίων των αμερικανικών πανεπιστημίων Berkeley και Stanford που περιέχουν την απάντηση σε μία εικοσαετία ερευνών: Το μυστηριώδες «ψευδοκενό» που παραμένει όταν ανεβεί η θερμοκρασία ενός υπεραγώγιμου οξειδίου του χαλκού συνιστά νέου τύπου φάση της ύλης.

και λίγη περισσότερη θεωρία . .. 


Φάση : Φάση στη φυσική ονομάζεται ένα θερμοδυναμικό σύστημα στο οποίο όλες οι φυσικές ιδιότητες ενός υλικού (πυκνότητα, δείκτης διάθλασης κτλ.) παραμένουν ομοιόμορφες. Για παράδειγμα, σε ένα γυάλινο ποτήρι νερού με παγάκια υπάρχουν τρεις φάσεις: του νερού, του πάγου και του γυαλιού. Οι διακριτές φάσεις της ύλης μπορούν να περιγραφούν και ως καταστάσεις της ύλης: στερεή, υγρή, αέρια, πλάσμα, συμπύκνωμα Bose - Einstein. Το άρθρο εισάγει την έννοια μιας νέας φάσης της ύλης, αυτήν του «ψευδοκενού».


αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα για το θέμα
Βήμα Science


Έξι πλανήτες ευθυγραμμίζονται στον ουρανό

Έξι πλανήτες ευθυγραμμίζονται στον ουρανό

Υπάρχει ένας καλός λόγος να σηκωθεί κανείς λίγο πριν από την ανατολή κάποια στιγμή τις επόμενες εβδομάδες: θα μπορέσει να θαυμάσει όλους τους πλανήτες εκτός από τον Κρόνο να παρατάσσονται σε μια ευθεία -την πορεία που ακολουθεί ο Ήλιος στη διάρκεια της ημέρας.
 Όποιος μάλιστα ξυπνήσει νωρίς το επόμενο τετραήμερο, θα μπορέσει να δει και τη Σελήνη να παρακολουθεί την σπάνια κοσμική παρέλαση.

Το τελευταίο δίμηνο σχεδόν όλοι οι πλανήτες παρέμεναν αθέατοι πίσω από τον Ήλιο. Τις επόμενες ημέρες επανέρχονται στην ίδια πλευρά με τη Γη και γίνονται ορατοί παραταγμένοι στο επίπεδο της εκλειπτικής, δηλαδή της φαινόμενης τροχιάς που ακολουθεί ο Ήλιος.
Η Αφροδίτη, ο Άρης, ο Δίας και ο Ερμής είναι ορατοί με γυμνό μάτι, ενώ για τον Ουρανό και τον Ποσειδώνα χρειάζονται κιάλια ή ένα μικρό τηλεσκόπιο.
Η Αφροδίτη θα είναι όπως πάντα η λαμπρότερη. Δεύτερος σε φωτεινότητα θα είναι το επόμενο διάστημα ο Δίας, ο οποίος θα βρίσκεται περίπου στα μισά της απόστασης ανάμεσα στην Αφροδίτη και τον ανατέλλοντα Ήλιο.
Ο Άρης θα είναι ορατός σαν μικρό στίγμα πάνω από τον Δία, ενώ ο μικρός Ερμής ίσα που θα διακρίνεται με γυμνό μάτι ανάμεσα στον Δία και την Αφροδίτη. Ο Ουρανός θα βρίσκεται πάνω και δεξιά από την Αφροδίτη, ενώ ο Ποσειδώνας θα βρίσκεται 40 μοίρες δεξιότερα στον αστερισμό του Υδροχόου.
Οι μόνοι που δεν έχουν λόγο να χαίρονται με το θέαμα είναι οι αστρολόγοι, για τους οποίους οι πλανητικές ευθυγραμμίσεις φέρνουν κακά μαντάτα.
Έχει γραφτεί ευρέως, εξάλλου, ότι μια ευθυγράμμιση όλων των πλανητών στις 21 Δεκεμβρίου 2012 θα φέρει το τέλος του κόσμου.
Στην πραγματικότητα, το 2012 δεν θα συμβεί καμία ευθυγράμμιση, εκτός αν οι πλανήτες αποφασίσουν ξαφνικά να αλλάξουν θέσεις.
Πηγή: Physics 4u


Πέμπτη, 28 Απριλίου 2011

Αυξημένα τα επίπεδα ραδιενέργειας στο Κοζλοντούι




Αύξηση των επιπέδων ραδιενέργειας στο Κοζλοντούι . Ο εφιάλτης συνεχίζεται . . .
 
Αύξηση των επιπέδων ραδιενέργειας διαπιστώθηκε σήμερα το πρωί στο χώρο γύρω από το περίβλημα του ενός αντιδραστήρα στον κεντρικό πυρηνικό σταθμό του Κοζλοντούι, στο βόρειο τμήμα της Βουλγαρίας, και το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε χωρίς διαρροή ραδιενέργειας, ανακοινώθηκε από τον πυρηνικό σταθμό.
«Αύξηση των επιπέδων ραδιενεργού αερίου xenon (Χe 133) σημειώθηκε στη διάρκεια εργασιών συντήρησης του αντιδραστήρα νούμερο 5 ο οποίος είχε τεθεί εκτός λειτουργίας» αναφέρεται στην ανακοίνωση του πυρηνικού σταθμού.
Το επίπεδα ραδιενέργειας στην περιοχή του αντιδραστήρα αριθμός 5 έπεσαν στα φυσιλογικά σήμερα αργά το απόγευμα.

 Πηγή : Καθημερινή

Τρίτη, 26 Απριλίου 2011

Φήμες για την ανακάλυψη του μποζονίου του Χιγκς

Το μποζόνιο Χιγκς αναμένεται να ανοίξει νέους δρόμους στην Φυσική

Αναταραχή επικρατεί στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα από ένα εσωτερικό υπόμνημα που διέρρευσε από τα εργαστήρια του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών, το γνωστό CERN, στο οποίο αναφέρεται ότι σε κάποιο από τα πειράματα που έγιναν εκεί είναι πιθανό να εντοπίστηκε το μποζόνιο Χιγκς.  Πρόκειται για ένα σωματίδιο που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της σωματιδιακής Φυσικής αφού είναι εκείνο που θα λύσει τον γρίφο για την ύπαρξη της μάζας στην ύλη.

Ο εντοπισμός του μποζονίου Χιγκς αποτέλεσε μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες αποφασίστηκε η δημιουργία του νέου γιγάντιου επιταχυντή LHC που κόστισε περίπου δέκα δις ευρώ. Το υπόμνημα που αναφερόταν σε πιθανό εντοπισμό του μποζονίου Χιγκς έκανε όπως αναμενόταν τον γύρο του κυβερνοχώρου δημιουργώντας σάλο στην επιστημονική κοινότητα.

Το μποζόνιο Χιγκς

Το σωματίδιο πήρε το όνομα του από τον Βρετανό επιστήμονα Πίτερ Χιγκς που ήταν ο πρώτος που μίλησε για αυτό πριν από 44 χρόνια. Το μποζόνιο Χιγκς είναι το μόνο από τα σωματίδια του Καθιερωμένου Μοντέλου που εξακολουθεί να διαφεύγει από τα όργανα παρατήρησης των ερευνητών. Αυτό συμβαίνει γιατί, σύμφωνα με τη θεωρία, εμφανίζεται μόνο σε εξαιρετικά υψηλές ενέργειες σαν αυτές που παρήχθησαν αμέσως μετά την Μεγάλη Έκρηξη.

Στα πειράματα που γίνονται με τον LHC γίνονται συνεχώς προσπάθειες αναδημιουργίας των συνθηκών που επικράτησαν όταν συνέβη η Μεγάλη Έκρηξη και έτσι πιστεύεται ότι είναι πολύ πιθανό να εντοπιστεί εκεί το μποζόνιο. Ο Πίτερ Χιγκς πιστεύει ότι με την χρήση του επιταχυντή στο CERN είναι πλέον θέμα χρόνου για να επιβεβαιωθεί και πειραματικά η ύπαρξη του μποζονίου που φέρει το όνομά του. Ο 82χρονος επιστήμονας ευελπιστεί ότι αυτό θα συμβεί σύντομα ώστε να προλάβει να πάρει στα χέρια του το Νόμπελ Φυσικής που θεωρείται βέβαιο ότι θα λάβει σε περίπτωση που κάνει την εμφάνιση του το μυστηριώδες σωματίδιο.

Οι τελευταίες φήμες για πιθανή ανίχνευση του προέρχονται από ένα ανώνυμο σχόλιο, πάνω σε μια περίληψη μιας εργασίας, στο blog του Peter Woit, πριν μια εβδομάδα.
Η περίληψη αναφέρεται σε μια εργασία τεσσάρων φυσικών που ασχολούνται με τον ανιχνευτή ATLAS του LHC, αν και η πλήρης εργασία δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη δημοσίως, παρά μόνο η περίληψη.
Οι συγγραφείς της περίληψης λένε ότι τα στοιχεία του ATLAS δείχνουν περισσότερα ζεύγη φωτονίων από όσα αναμένονταν με μια ενέργεια των 115 GeV.
Ο αριθμός αυτός είναι άκρως ενδιαφέρον γιατί πολλοί φυσικοί πιστεύουν ότι το μποζόνιο Higgs πιθανό να έχει μάζα περίπου 115 GeV – τουλάχιστον εάν η υπερσυμμετρία, μια δημοφιλής θεωρία που ολοκληρώνει κάποιες από εκκρεμότητες του καθιερωμένου μοντέλου, είναι ορθή.
Το σωματίδιο Χιγκς θα πρέπει περιστασιακά να διασπάται σε ένα ζεύγος φωτονίων, τα οποία θα παράγουν ένα σήμα (συντονισμό), 30 φορές μικρότερο από αυτό που αναφέρεται στην περίληψη, αν βεβαίως το Higgs έχει τις ιδιότητες που προβλέπεται από το καθιερωμένο μοντέλο. Δηλαδή θα πρέπει να είναι πάρα πολύ μικρό για να το δούμε.
Άλλοι όμως φυσικοί έχουν δώσει κάποιες άλλες εξηγήσεις για το σήμα. Ωστόσο, θα μπορούσε να είναι η φήμη σωστή μόνο αν το Higgs συμπεριφέρεται διαφορετικά από το αναμενόμενο. Μερικοί φυσικοί έχουν φανταστεί πολλούς τρόπους για να επεκτείνουν το Καθιερωμένο Μοντέλο, που θα μεταβάλουν τις ιδιότητες του Χιγκς. Κάποιες νέες ιδέες συμφωνούν με το σήμα που αναφέρεται στην περίληψη.
Ή ίσως το σήμα θα μπορούσε να οφείλεται σε ένα απροσδόκητο νέο σωματίδιο παρά στο Higgs.
Αλλά ίσως η πιο πιθανή εξήγηση είναι ότι το σήμα είναι λάθος. Οι συγκρούσεις των σωματιδίων είναι ‘ακατάστατες’ και θέλουν πολύ προσεκτική ανάλυση για την εξήγηση τους. Ένα λάθος κάπου στην πορεία των υπολογισμών θα μπορούσε να κάνει ένα σήμα να φαίνεται ότι δεν είναι πραγματικά εκεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ισχυρισμός αυτός είναι σε ένα πολύ πρώιμο στάδιο. Προφανώς η δημοσίευση δεν έχει εγκριθεί ακόμα από τους εκατοντάδες επιστήμονες του ATLAS.

Επικαιροποίηση: Γνήσιο είναι το υπόμνημα (report) που αναφέρει πιθανή ανίχνευση του μποζονίου Χιγκς, σύμφωνα με νεώτερη δήλωση του James Gilles του CERN, αν και θεωρείται πρόωρη οποιαδήποτε σχετική αναφορά 

και λίγη περισσότερη θεωρία....

Μποζόνια: σωμάτια που υπακούουν στη στατιστική Bose-Einstein. Έχουν ακέραιο spin. Μποζόνια είναι όλα τα σωμάτια αλληλεπίδρασης (φωτόνια, γλοιόνια, βαρυτόνια, W+, W_, Z).
Καθιερωμένο πρότυπο (Standart Model) : η θεωρία που περιγράφει τα στοιχειώδη σωματίδια και τις μεταξύ τους αλληλεπιδράσεις , εκτός της βαρύτητας.Σύμφωνα με αυτό το πρότυπο υπάρχουν 12 στοιχειώδη σωμάτια ( δες φωτογραφία ) 6 λεπτόνια και 6 κουαρκς. Τα στοιχειώδη σωμάτια αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με την ανταλλαγή μποζονίων.
Μηχανισμός Higgs: εξηγεί πώς τα σωματίδια αποκτούν μάζα και γιατί οι μάζες τους είναι τόσο διαφορετικές. Το σωματίδιο Higgs είναι μία από τις συνιστώσες του πεδίου Higgs και η ύπαρξή του προβλέπεται από το Καθιερωμένο πρότυπο. Η εύρεση του σωματιδίου Higgs θα κλείσει ένα από τα ελάχιστα κενά του Καθιερωμένου προτύπου.
Επειδή ο χρόνος ζωής του σωματιδίου Higgs είναι πάρα πολύ μικρός η ανίχνευσή του θα παρατηρηθεί έμμεσα μέσω των προϊόντων που διασπάται και τα οποία είναι ανιχνεύσιμα.

Συχνά το σωματίδιο Higgs αναφέρεται ώς σωματίδιο του Θεού. Αυτός ο χαρακτηρισμός ποτέ δεν δίνεται από επιστήμονες αλλά είναι μια "εξυπνάδα" των ΜΜΕ που εκμεταλλεύτηκαν (με κάκιστο τρόπο) ένα εκλαϊκευτικό βιβλίο του Lederman με αντίστοιχο τίτλο. Μάλιστα, είναι ενδιαφέρον να ακουστεί πώς μπήκε αυτός ο τίτλος ("The God Particle") στο βιβλίο Η αρχική πρόταση του Lederman ήταν "The Goddam Particle", δηλαδή το καταραμένο σωματίδιο, που ο εκδότης δεν το δέχτηκε και το άλλαξε σε God Particle !!!! Αυτά από μια συνέντευξη που είχε δώσει ο ίδιος ο Higgs . Την παραπάνω πληροφορία μου έδωσε ο Ν.Δ. Τράκας Αναπληρωτής καθηγητής του ΕΜΠ.


Πηγές και σχετική αρθρογραφία:

Βήμα Science
Physics 4u
Physics ntua
Καθημερινή
Σελίδες φυσικής
Britannica
καθώς και το Εισαγωγή στη Σύγχρονη Φυσική Ι.Γραμματικάκη Εκδόσεις Δημόπουλου

Ηλεκτρική μπασκέτα

αν θέλετε να παίζετε μπάσκετ και το βράδυ . . .
video
Υλικά

1 κουτί παπουτσιών
1 λαμπάκι με τη βάση του ή LED
1 μπαταρία 4,5 V
καλώδιο
αλουμινόχαρτο
χαρτόνια
ψαλίδι
κόλλα


Βήματα

1. Φτιάχνουμε ένα απλό κύκλωμα με διακόπτη με το λαμπάκι και τη μπαταρία .
2. Συνδέουμε το ένα άκρο του κυκλώματος με το αλουμινόχαρτο που έχουμε βάλει στο εσωτερικό του κουτιού παπουτσιών.
3. Φτιάχνουμε μία μπάλα από αλουμινόχαρτο και τοποθετούμε μέσα της το άλλο άκρο του καλωδίου.
Κάθε φορά που πετάμε τη μπάλα από αλουμινόχαρτο το κύκλωμα κλείνει και το λαμπάκι ανάβει, δηλαδή το λαμπάκι ανάβει όταν όλα τα στοιχεία ενωθούν σε έναν πλήρη κύκλο από τον οποίο περνά το ηλεκτρικό ρεύμα. Όταν η μπάλα δεν είναι μέσα στο καλάθι, το κύκλωμα διακόπτεται και το λαμπάκι σβήνει.

Την ιδέα για την κατασκευή μου την είχε δώσει πριν από 17 χρόνια ένας μαθητής μου ο Γιώργος Κελαιδήτης  στον Κύκλο Εφευρέσεων του σχολείου μας . Τότε δεν είχα καταλάβει τι ακριβώς ήθελε να κατασκευάσει ,αλλά του έδωσα τα υλικά που μου ζήτησε και στο τέλος του κύκλου μου παράδωσε έτοιμη την ηλεκτρική μπασκέτα! Είχα μείνει έκπληκτη από την ιδέα και την εκτέλεσή της. Η φαντασία των παιδιών ξεπερνά κατά πολύ την δική μου φαντασία!

Διάρκεια κατασκευής : 2 ώρες
Βαθμός δυσκολίας : 3/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε' Δημοτικού Ηλεκτρισμός Φυσική Γ' Γυμνασίου Ηλεκτρικά κυκλώματα

Αυξημένα τα επίπεδα ραδιενέργειας στη Φουκοσίμα



Αυξημένα τα επίπεδα ραδιενέργειας στη Φουκουσίμα
Τα επίπεδα ραδιενέργειας στο νερό ψύξης των πυρηνικών αντιδραστήρων στη Φουκουσίμα έχουν αυξηθεί κατά 12 φορές από τον προηγούμενο μήνα.

 
Τα επίπεδα του ραδιενεργού ύδατος στους αντιδραστήρες στον πυρηνικό σταθμό της Φουκουσίμα έχουν αυξηθεί σημαντικά και τα επίπεδα του ραδιενεργού καισίου και του ραδιενεργού ιωδίου έχουν πολλαπλασιαστεί κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα, όπως αναφέρει το ιαπωνικό πρακτορείο ειδήσεων.
Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση στη σκληρή μάχη που δίνει εδώ και εβδομάδες η διαχειρίστρια εταιρεία του πυρηνικού εργοστασίου, για να θέσει υπό έλεγχο τη δεύτερη χειρότερη πυρηνική κρίση στην ιστορία.
Τα επίπεδα του ραδιενεργού καισίου-134 και 137 έχουν αυξηθεί περίπου 250 φορές, ενώ του ιωδίου-131, 12 φορές σε σχέση με αυτά προ μηνός, σύμφωνα με τις μετρήσεις της διαχειρίστριας εταιρείας.
Τα υψηλά επίπεδα ραδιενέργειας στο νερό έχουν εμποδίσει τους τεχνικούς των συνεργείων να επιδιορθώσουν τη βλάβη στο χαλασμένο σύστημα ψύξης των αντιδραστήρων, στο κατεστραμμένο από το σεισμό και το τσουνάμι πυρηνικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που από τις 11 Μαρτίου έχει διαρροή ραδιενέργειας.
Η διαχειρίστρια εταιρεία ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι η στάθμη του ύδατος στον αντιδραστήρα Νο3 έφθασε τα 99 εκατοστά από την επιφάνεια ξεπερνώντας το όριο στο οποίο η εταιρεία σκόπευε να επιχειρήσει την απάντληση και τη μεταφορά του ραδιενεργού ύδατος.
Το επίπεδο του νερού στη βάση της εγκατάστασης του πυρήνα του αντιδραστήρα Νο3 σύμφωνα με την εταιρεία, επίσης αυξήθηκε στα 10 εκατοστά κατά το τελευταίο τριήμερο. Ταυτόχρονα μια μέτρηση στον αντιδραστήρα Νο4 κατέδειξε αύξηση της περιεκτικότητας σε ραδιενεργές ουσίες στο νερό της βάσης του πυρήνα γεγονός που γεννά τις υποψίες των υπευθύνων ότι σημειώνεται διαρροή από τον αντιδραστήρα Νο3 στον Νο4, καθώς μάλιστα τα δύο τσιμεντένια σιλό που φιλοξενούνται οι πυρήνες των δύο αντιδραστήρων επικοινωνούν.
Ήδη πάντως βρίσκεται σε εξέλιξη η μεταφορά νερού με υψηλά επίπεδα ραδιενέργειας από τον αντιδραστήρα Νο2 του πυρηνικού σταθμού της Φουκουσίμα.

Πηγή : Καθημερινή

Δευτέρα, 25 Απριλίου 2011

26 χρόνια μετά το πυρηνικό ατύχημα το Τσερνόμπιλ μολύνει ακόμη

26 χρόνια μετά το πυρηνικό ατύχημα το Τσερνόμπιλ μολύνει ακόμη

Kαθώς ο κόσμος ετοιμάζεται να τιμήσει την 25η επέτειο του πυρηνικού δυστυχήματος στο Τσερνόμπιλ στις 26 Απριλίου 1986, η κληρονομιά που οι κατεστραμμένες ζωές χιλιάδων ανθρώπων άφησαν πίσω τους απλώνει βαριά τη σκιά της στη διεθνή κοινότητα.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: περισσότερα από 100 ραδιενεργά στοιχεία εκλύθηκαν στην ατμόσφαιρα, συμπεριλαμβανομένου του ισοτόπου πλουτώνιο-239 που έχει χρόνο ημι-ζωής τα 24.360 χρόνια. Ο πυρήνας του αντιδραστήρα καιγόταν επί δέκα συνεχείς ημέρες απλώνοντας ένα ραδιενεργό σύννεφο επάνω από το μεγαλύτερο τμήμα της Ευρώπης και μολύνοντας μια έκταση 150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στην πρώην Σοβιετική Ένωση.

Περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι στην ευρύτερη περιοχή εγκατέλειψαν τα σπίτια τους, ενώ ολόκληρος ο πληθυσμός της Πριπιάτ, μιας πόλης 50.000 κατοίκων που φιλοξενούσε τις οικογένειες των εργαζομένων του Τσερνόμπιλ, μεταφέρθηκε σε καταυλισμούς.
Η σοβιετική ηγεσία προσπάθησε να αποσιωπήσει την καταστροφή και περίμενε τρεις ημέρες- ώσπου η Σουηδία να μετρήσει επικίνδυνα επίπεδα ραδιενέργειας στην ατμόσφαιρά της- προτού παραδεχθεί επισήμως ότι κάτι πήγε στραβά σε αυτό που προοριζόταν να γίνει το μεγαλύτερο σύμπλεγμα πυρηνικής ενέργειας στην Ευρώπη. Η μυστικότητα με την οποία αντιμετωπίστηκε η κρίση ήταν τέτοια ώστε ο αριθμός των ανθρώπων οι οποίοι πέθαναν ως αποτέλεσμα της τραγωδίας ακόμη δεν είναι ξεκάθαρος. Ο ΙΑΕΑ αναφέρει ότι δύο εργάτες σκοτώθηκαν αυτοστιγμεί στην έκρηξη, ενώ τουλάχιστον 28 πέθαναν μέσα σε διάστημα τριών μηνών από τη ραδιενέργεια.
Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των ατόμων που έχασαν τη ζωή τους από άμεση ή έμμεση έκθεση στη ραδιενέργεια ποικίλλει: κάποιοι κάνουν λόγο για λιγότερα από 100 θύματα αμέσως μετά την έκρηξη, ενώ άλλοι ανεβάζουν τον αριθμό σε εκατοντάδες χιλιάδες στα χρόνια που ακολούθησαν. Υπολογίζεται ότι περίπου πέντε εκατομμύρια άνθρωποι εκτέθηκαν σε δυνητικά επικίνδυνα επίπεδα ραδιενέργειας στην Ουκρανία, στη Λευκορωσία και στη Ρωσία. Γιατροί αναφέρουν ότι το ποσοστό κρουσμάτων καρκίνου είναι κατά πολύ υψηλότερο σε αυτές τις περιοχές από το 1986 και έπειτα: αμέσως μετά το δυστύχημα κατεγράφησαν περισσότερες από 1.800 περιπτώσεις καρκίνου του θυρεοειδούς σε παιδιά ως 14 χρόνων.
Περυσινή έρευνα αμερικανών επιστημόνων διεπίστωσε ότι στην ουκρανική πόλη Ρίβνε, 250 χιλιόμετρα δυτικά του Τσερνόμπιλ, η χρόνια έκθεση των κατοίκων σε χαμηλά επίπεδα ραδιενέργειας προκαλεί αυξημένα ποσοστά γεννήσεων βρεφών με γενετικές ανωμαλίες, αποδεικνύοντας ότι οι επιπτώσεις ενός «πειράματος ρουτίνας» στον μοιραίο αντιδραστήρα θα συνεχίσουν να ταλαιπωρούν την περιοχή για πολλά χρόνια ακόμη.
Πηγή: Βήμα
αν θέλετε να μάθετε περισσότερα . . .
http://blog.physics4u.gr/?p=3356

Παρασκευή, 22 Απριλίου 2011

Η ημέρα της Γης

Η ημέρα της Γης


Η Ημέρα της Γης γιορτάζεται κάθε χρόνο από το 1970, στις 22 Απριλίου, με στόχο την κινητοποίηση ανθρώπων, κυβερνήσεων, επιχειρήσεων και οργανισμών, για ένα καθαρό πλανήτη.
Η Google έχει αλλάξει σήμερα το λογότυπό της, τιμώντας με τον δικό της τρόπο την «Ημέρα της Γης»

Για περισσότερες πληροφορίες κάντε κλικ .. .

http://blog.physics4u.gr/?p=3349#more-3349

Τετάρτη, 20 Απριλίου 2011

Ελλείμματα ασφάλειας των αντιδραστήρων της Φουκουσίμα

Ελλείμματα ασφάλειας των αντιδραστήρων της Φουκουσίμα

(α)Οι αντιδραστήρες άντεξαν το μεγάλο σεισμό, έκλεισαν όπως προβλεπόταν και όδευαν ομαλά προς ευσταθές κλείσιμο,
(β)το ατύχημα προέκυψε από το εξαιρετικά μεγάλο τσουνάμι, για το μέγεθος του οποίου δεν είχαν λάβει μέτρα ασφάλειας, ως όφειλαν,
(γ) στο συγκεκριμένο σταθμό υπήρχαν απαράδεκτες ελλείψεις, όντως δαπανηρών, εγκαταστάσεων ασφάλειας,
(δ)προτεραιότητα της TEPCO υπήρξε το κέρδος, μέχρι βαθμού αβελτηρίας,
(ε) η ρυθμιστική αρχή απεδείχθη, τουλάχιστον, ανεπαρκής και
(στ)ενώ οι αντιδραστήρες είναι τεχνολογίας και προδιαγραφών που ίσχυαν προ πενήντα ετών, στη Φουκουσίμα δεν προέβησαν, ως όφειλαν, στις εξαιρετικά σημαντικές βελτιώσεις της ασφάλειας αντίστοιχων αντιδραστήρων, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

απόσπασμα από το άρθρο στο Βήμα, του M Αντωνόπουλου καθηγητή του ΑΠΘ .
Έχει διατελέσει πρόεδρος του  ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» και της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας.
αν θέλετε να διαβάσετε όλο το άρθρο .. . 
http://blog.physics4u.gr/?p=3334

Τρίτη, 19 Απριλίου 2011

Σφυρίχτρα

αν θέλετε να πάρετε τα αφτιά όλης της γειτονιάς . ..
video
Υλικά

2 ξυλάκια από παγωτό ή ζαχαροπλαστικής
1 λεπτό χαρτί ή κομμάτι σακούλας
λαστιχάκια
οδοντογλυφίδες ή ξυλάκια από σουβλάκι

Βήματα

1. Κόβουμε μία λωρίδα από λεπτό χαρτί ή σακούλα με διαστάσεις όσες οι διαστάσεις από τα ξυλάκια παγωτού.
2. Τοποθετούμε τη λωρίδα ανάμεσα στα ξυλάκια και στα άκρα περνάμε κάθετα τις οδοντογλυφίδες.
3. Στερεώνουμε τη λωρίδα με τα ξυλάκια με λαστιχάκια, όπως φαίνεται στη φωτογραφία.
4. Φυσάμε δυνατά και ο ήχος της σφυρίχτρας μας ακούγεται παντού!

και λίγη περισσότερη φυσική . ..

όταν φυσάμε ανάμεσα στα ξυλάκια, η μεμβράνη που υπάρχει στο εσωτερικό τους πάλλεται και δημιουργούνται ηχητικά κύματα υψηλής συχνότητας που θυμίζουν σφυρίχτρα. Ανάλογα με το μήκος της μεμβράνης δημιουργούνται ηχητικά κύματα διαφορετικής συχνότητας.

Διάρκεια κατασκευής : 10 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 1/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε' Δημοτικού 'Ηχος και Φυσική Γ' Γυμνασίου Ηχητικά Κύματα - Συχνότητα
Πηγή : Toys from Trash

Δευτέρα, 18 Απριλίου 2011

100 χρόνια από το πλανητικό μοντέλο του Rutherford

100 χρόνια από το πλανητικό μοντέλο του Rutherford

Παρά το γιγαντιαίο βήμα που είχε κάνει η επιστήμη προς την κατανόηση της ραδιενέργειας (τέλη του 19ου αιώνα), οι επιστήμονες ακόμη καταλάβαιναν πολύ λίγα από τον κόσμο του ατόμου. Η αιτία ήταν, ότι τα μοντέλα του ατόμου δεν μπορούσαν να εξηγήσουν τα φαινόμενα αυτά. Όμως μερικά χρόνια αργότερα η εργασία του Νεοζηλανδού φυσικού Ernest Rutherford (1871-1937) επέτρεψε να εισέλθουν οι φυσικοί στον κόσμο του ατόμου. Σε μια μακρά και διακεκριμένη καριέρα ο Rutherford έθεσε τα θεμέλια για τον καθορισμό της ατομικής δομής της ύλης.
rutherford_scatteringΣύμφωνα με την θεωρία αυτή, όλη σχεδόν η μάζα του ατόμου είναι συγκεντρωμένη σε έναν μικροσκοπικό, θετικώς φορτισμένο, πυρήνα (του οποίου η διάμετρος, όπως ξέρουμε σήμερα, είναι μόλις το 1/100.000 της διαμέτρου του ατόμου). Τα εξωτερικά μέρη του ατόμου περιέχουν τόσα ηλεκτρόνια (που το καθένα φέρει μια μονάδα αρνητικού φορτίου), ώστε το φορτίο του πυρήνα να εξουδετερώνεται και το άτομο στο σύνολο του να εμφανίζεται ηλεκτρικά ουδέτερο.
Στο πλαίσιο αυτού του πλανητικού μοντέλου ο ίδιος απλώς ανέφερε ότι μια σειρά από μικροσκοπικά ηλεκτρόνια στρέφονται γύρω από τον πυρήνα, όπως η Γη γύρω από τον ήλιο, ή ένας δακτύλιος γύρω από τον Κρόνο. Ωστόσο, η συγκέντρωση της μεγαλύτερης μάζας του ατόμου σε ένα πολύ μικρό πυρήνα, έκανε το πλανητικό μοντέλο του ατόμου να μοιάζει ακόμα περισσότερο με το ηλιακό μοντέλο. Καθώς ξέρουμε ότι ο ήλιος – πυρήνας – περιέχει το μεγαλύτερο μέρος της μάζας του ηλιακού μας συστήματος.
H θεωρία του Rutherford υιοθετήθηκε γρήγορα, γιατί έδινε απάντηση σε σημαντικά ερωτήματα. Λόγου χάρη, έγινε πια κατανοητή η σχέση ανάμεσα στα σωματίδια α και το ήλιο. Τα σωματίδια α δεν ήταν άτομα ηλίου, αλλά πυρήνες ηλίου. Αυτή η θεώρηση εξηγούσε το ηλεκτρικό φορτίο του σωματιδίου α, αλλά και την διεισδυτικότητα του, η οποία οφείλεται στο υποατομικό μέγεθος του σωματιδίου.
Ο Ernest Rutherford πήρε Νόμπελ Χημείας το 1908 για τις μελέτες του πάνω στην διάσπαση των στοιχείων καθώς και τα ραδιενεργά στοιχεία.
αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για τον Rutherford . ..

http://blog.physics4u.gr/?p=3319

Κυριακή, 17 Απριλίου 2011

Πασχαλινά σοκολοτάκια

αν θέλετε να δωρίσετε σπιτικά γλυκά το Πάσχα ...

Υλικά

μαύρη σοκολάτα ζαχαροπλαστικής
μαύρη ζάχαρη
μέλι
ξηροί καρποί ανάλατοι
κορν φλέικς
μαύρη τρούφα ή χρωματιστή

Βήματα

1. Λιώνουμε τη ζάχαρη σε μία αντικολλητική κατσαρόλα και προσθέτουμε τους ξηρούς καρπούς. Ανακατεύουμε συνεχώς το μίγμα για να μην κολλήσει στην κατσαρόλα.
2. Λιώνουμε σε μπεν μαρί την μαύρη σοκολάτα .
3. Απλώνουμε σε λαδόκολλα την λιωμένη ζάχαρη με τους ξηρούς καρπούς για να κρυώσει και στη συνέχεια αλέθουμε το μίγμα για να γίνει μικρά κομμάτια.
4. Προσθέτουμε στη λιωμένη σοκολάτα τα κομμάτια ξηρών καρπών, την κανέλα, μέλι και κορν φλέικς και ανακατεύουμε το μίγμα για να κρυώσει.
5. Προσθέτουμε τρίμμα φλούδας πορτοκαλιού ή λεμονιού στο μίγμα μας ανάλογα με τη γεύση που θέλουμε να δώσουμε στα σοκολατάκια μας.
6. Φτιάχνουμε βόλους από το μίγμα μας και τους βουτάμε μέσα στην τρούφα. Τοποθετούμε τα σοκολατάκια μας σε θήκες και περιμένουμε να κρυώσουν.
Σε μία ώρα τα σερβίρουμε! Είναι πολύ νόστιμα καλή όρεξη!

και λίγη περισσότερη φυσική . . .

Τήξη είναι η μετατροπή ενός στερεού σε υγρό πχ σοκολάτα σε υγρή σοκολάτα
Πήξη είναι η μετατροπή ενός υγρού σε στερεό πχ το υγρό μας μίγμα σε σοκολατάκια

Διάρκεια πειράματος : 1 ώρα
Βαθμός δυσκολίας : 1/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε' Δημοτικού Μίγματα
και Χημεία Β' Γυμνασίου  Ομογενή και Ετερογενή Μίγματα - Τήξη- Πήξη


Πέμπτη, 14 Απριλίου 2011

Πασχαλινή ηλεκτρική λαμπάδα

αν θέλετε να κάνετε εντύπωση την ανάσταση . . .

Υλικά

1 μεγάλο κερί για λαμπάδα
1 μπαταρία 4,5 Volt
1 λαμπάκι με τη βάση του
χρωματιστό καλώδιο
χαρτόνι
ζελατίνα χρωματιστή
ψαλίδι
μαρκαδόρους
μονωτική ταινία

Βήματα

1. Κάνουμε ένα απλό ηλεκτρικό κύκλωμα με λαμπάκι. Για να δεις πώς γίνεται μπες στο απλό κύκλωμα.
2. Στερεώνουμε με μονωτική ταινία το κύκλωμά μας στην λαμπάδα. Το καλώδιο το περιστρέφουμε γύρω από το κερί σαν κορδέλα.
3. Ζωγραφίζουμε ένα λουλούδι ή όποιο άλλο σχέδιο κάνουμε κέφι και κάνουμε μία τρύπα στο κέντρο του για να περάσουμε το λαμπάκι μας.
4. Τυλίγουμε το λαμπάκι με χρωματιστή ζελατίνα και περνάμε από πάνω το λουλούδι για να στερεωθεί η ζελατίνα .
5. Στα άκρα του κυκλώματος βάζουμε συνδετήρες ώστε να μπορούμε εύκολα να ανοιγοκλείνουμε το κύκλωμά μας.
Η ηλεκτρική μας λαμπάδα είναι έτοιμη! Καλή ανάσταση!

και λίγη περισσότερη φυσική . . .

Ένα ηλεκτρικό κύκλωμα αποτελείται από μία πηγή ενέργειας, καλώδια σύνδεσης και ηλεκτρικές συνιστώσες όπως λαμπάκια, αντιστάσεις κτλ.
Το λαμπάκι μας ανάβει όταν το κύκλωμα κλείνει δηλαδή όταν κλείνει η διαδρομή μέσα από την οποία περνά το ηλεκτρικό ρεύμα .

Διάρκεια κατασκευής : 30 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας: 2/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε' Δημοτικού Ηλεκτρισμός και Φυσική Γ' Γυμνασίου Ηλεκτρικά Κυκλώματα

Τρίτη, 12 Απριλίου 2011

Εκατοντάδες χιλιάδες τα θύματα από την έκθεση στην ραδιενέργεια στην Φουκουσίμα, προβλέπει μια Ευρωπαϊκή Επιτροπή



Εκατοντάδες χιλιάδες τα θύματα από την έκθεση στην ραδιενέργεια στην Φουκουσίμα, προβλέπει μια Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Στις 30 Μαρτίου δημοσιεύτηκε μια έκθεση για τους κινδύνους που εγκυμονούν για τον πληθυσμό γύρω από την Φουκουσίμα, η οποία έγινε κάτω από την επίβλεψη του  Βρετανού Chris Busby, συμβούλου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Κινδύνου από Ακτινοβολίες (ECRR). Σε αυτήν οι επιστήμονες ανέλυσαν τους κινδύνους για την ραδιενέργεια και σύγκριναν τις δικές τους υποθέσεις με την έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής Ραδιολογικής Προστασίας (ICRP).

Η πρόβλεψη για τον αριθμό των καρκίνων σε μια ζώνη από 100-200 km γύρω από το εργοστάσιο
ΜοντέλοΑριθμός καρκίνων
Σημειώσεις για τον αριθμό και το μοντέλο
ICRP3.320Σε 50 χρόνια, βασισμένο σε συλλογικές δόσεις από έκθεση σε 2μSv/h για έναν χρόνο
ECRR Tondel120,894Σε 10 χρόνια από την καταστροφή, βασισμένο μόνο σε επιφανειακή μόλυνση
ECRR absolute224,623Σε 50 χρόνια, βασισμένο σε συλλογικές δόσεις από έκθεση σε 2μSv/h για έναν χρόνο, πιθανόν τα μισά κρούσματα εμφανίζονται στα πρωτα 10 χρόνια

αν θέλετε να μάθετε περισσότερα . . . 

http://blog.physics4u.gr/?p=3291&cpage=1#comment-456

Σάββατο, 9 Απριλίου 2011

Πυροτέχνημα Ι

αν θέλετε να κάνετε εντύπωση την Ανάσταση . . .

video

Υλικά
1 μπαταρία
σύρμα κουζίνας που μοιάζει με τον κότσο της γιαγιάς
προστατευτικά γυαλιά ή γυαλιά Ηλίου

Βήματα

1. Ξεδιπλώνουμε σε μήκος το σύρμα κουζίνας. Φοράμε τα προστατευτικά γυαλιά μας.
2. Απλώνουμε αλουμινόχαρτο στην επιφάνεια που θα κάνουμε το πείραμα ή κάνουμε το πείραμα σε έναν ανοιχτό χώρο που δεν έχει εύφλεκτα υλικά όπως φύλλα, κλαδιά ξερά κτλ.
3. Ακουμπάμε τους δύο πόλους της μπαταρίας μας στο άκρο του σύρματος. Τι παρατηρούμε;
Το σύρμα ανάβει .
Αν φυσίξουμε το σύρμα ή το περιστρέψουμε ανάβει περισσότερο. Γιατί συμβαίνει αυτό;

και λίγη περισσότερη φυσική . . .

Βραχυκύκλωμα είναι το κοντό κύκλωμα. Όταν ακουμπάμε την μπαταρία στο σύρμα γίνεται ένα βραχυκύκλωμα και επειδή το σύρμα μας είναι λεπτό πιάνει φωτιά! Όταν περιστρέφουμε το σύρμα η καύση είναι πιο έντονη γιατί έχει περισσότερο οξυγόνο και έτσι το πυροτέχνημα μας γίνεται πιο εντυπωσιακό!

Προσοχή ! Το πείραμα πρέπει να γίνει σε χώρο που δεν υπάρχουν εύφλεκτα υλικά και πρέπει να φοράμε προστατευτικά γυαλιά ή γυαλιά Ηλίου όταν το εκτελούμε για να προστατευτούμε από πιθανούς σπινθήρες. Το πείραμα πρέπει να εκτελείται με την παρουσία ενήλικα!

Διάρκεια πειράματος : 15 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 1/5
Εφαρμογή : Ε' τάξη Ηλεκτρισμός Γ' Γυμνασίου Ηλεκτρικά Κυκλώματα Χημεία Β' Γυμνασίου Χημικές Αντιδράσεις

Τετάρτη, 6 Απριλίου 2011

Το σχολείο που ονειρεύομαι

Μελετήσαμε την αυλή του σχολείου και σχεδιάσαμε την κάτοψη σε μιλιμετρέ χαρτί. Στη συνέχεια την σχεδιάσαμε με τη βοήθεια της γλώσσας προγραμματισμού LOGO και κατασκευάσαμε μακέτες με ηλεκτρικά κυκλώματα στο μάθημα των πειραμάτων και τις παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης. Ακολούθησε συζήτηση . Οι κατασκευές έγιναν από ομάδες εργασίας των 5 ατόμων και η επιλογή των μελών της ομάδας έγινε με κλήρωση. 

Κείμενο- φωτογραφίες- ιδέα : Τίνα Νάντσου

Τρίτη, 5 Απριλίου 2011

Διακλαδώσεις II

video
Υλικά

1 μπαταρία 4,5 Volt
5 λαμπάκια
καλώδιo 1 m
ψαλίδι


Βήματα

1 .Καθαρίζουμε τα άκρα από 7 καλώδια, όπως μάθαμε στο καθαρίζω τα άκρα των καλωδίων.
2. Συνδέουμε τα 4 λαμπάκια με τα καλώδια και φτιάχνουμε τη διακλάδωση της φωτογραφίας.
3. Ξεβιδώνουμε ένα ένα τα λαμπάκια και παρατηρούμε τι συμβαίνει με τα άλλα λαμπάκια. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όταν ακουμπήσουμε τα ελεύθερα άκρα  του 5ου λαμπτήρα μεταξύ τους τι συμβαίνει; Γιατί συμβαίνει αυτό;


και λίγη περισσότερη φυσική . . .

κύκλωμα με διακλαδώσεις : το ρεύμα μοιράζεται στους διάφορους κλάδους του κυκλώματος και κάθε κλάδος παίρνει μόνο ένα κλάσμα του συνολικού ρεύματος που βγάζει η πηγή.

Διάρκεια πειράματος : 30 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 3/5
Εφαρμογή : Φυσική Γ΄Γυμνασίου Ηλεκτρικά Κυκλώματα και
Φυσική Β' Λυκείου Ηλεκτρικά Κυκλώματα

Δευτέρα, 4 Απριλίου 2011

Διακλαδώσεις

video
Υλικά

1 μπαταρία 4,5 Volt
3 λαμπάκια
καλώδια
ψαλίδι

Βήματα

1 .Καθαρίζουμε τα άκρα από 6 καλώδια, όπως μάθαμε στο καθαρίζω τα άκρα των καλωδίων.
2. Συνδέουμε τα 3 λαμπάκια με τα καλώδια και φτιάχνουμε τη διακλάδωση της φωτογραφίας.
3. Ξεβιδώνουμε ένα ένα τα λαμπάκια και παρατηρούμε τι συμβαίνει με τα άλλα λαμπάκια. Γιατί συμβαίνει αυτό;

και λίγη περισσότερη φυσική . . .

κύκλωμα με διακλαδώσεις : το ρεύμα μοιράζεται στους διάφορους κλάδους του κυκλώματος και κάθε κλάδος παίρνει μόνο ένα κλάσμα του συνολικού ρεύματος που βγάζει η πηγή.

Διάρκεια πειράματος : 30 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 2/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε΄τάξη Ηλεκτρισμός και Φυσική Γ΄Γυμνασίου Ηλεκτρικά Κυκλώματα



Σάββατο, 2 Απριλίου 2011

Ανεμιστηράκι

αν θέλετε να δροσίζεστε το καλοκαίρι . . .

video
Υλικά

1 κινητηράκι
1 μπαταρία 9 Volt
χαρτόνι
ψαλίδι
μονωτική ταινία

Βήματα

1. Καθαρίζουμε τα άκρα 2 καλωδίων με ψαλίδι.
2. Περνάμε τα καλώδια από τις οπές του κινητήρα και ελέγχουμε αν λειτουργεί συνδέοντάς το με την μπαταρία. Αν δεν περιστρέφεται ο κινητήρας συνδέουμε τα καλώδια αντίστροφα.
3. Φτιάχνουμε μία έλικα από χαρτόνι και κάνουμε μία τρύπα στο κέντρο της ώστε να τη συνδέσουμε με τον κινητήρα.
4. Στερεώνουμε τον έλικα στον κινητήρα. Το ανεμιστηράκι μας είναι έτοιμο1

Διάρκεια κατασκευής : 30 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 2/5
Εφαρμογή : Στ΄τάξη Μετατροπές Ενέργειας και Ηλεκτρισμός
                   Γ' Γυμνασίου Ηλεκτρισμός

Το ιδανικό σχολείο

 αν θέλετε να μάθετε πώς ονειρεύονται τα παιδιά το σχολείο τους...


Μελετήσαμε την αυλή του σχολείου και σχεδιάσαμε την κάτοψη σε μιλιμετρέ χαρτί. Στη συνέχεια την σχεδιάσαμε με τη βοήθεια της γλώσσας προγραμματισμού LOGO και κατασκευάσαμε μακέτες με ηλεκτρικά κυκλώματα στο μάθημα των πειραμάτων.
 Ως ιδιαίτερα σημεία εστίασης του project επισημαίνονται τα παρακάτω:

·         δίνεται έμφαση στη διαδικασία και όχι στο τελικό αποτέλεσμα
·         καλλιεργείται και αξιοποιείται η διαίσθηση του μαθητή
·         οπτικοποιούνται οι σκέψεις και οι ιδέες του μαθητή
·         ο μαθητής δοκιμάζει, εκμεταλλεύεται το λάθος και οδηγείται στην αποποινικοποίηση του λάθους
·         αναπτύσσονται στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, όπως ανάλυση προβλήματος σε επιμέρους μέρη
·         ο μαθητής κατασκευάζει πρωτότυπα, μοναδικά δημιουργήματα με προσωπικό ενδιαφέρον και νόημα.
Διακρίνουμε τα εξής στάδια:
·         επιλογή του θέματος ως απόφασης της ομάδας, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών, μετά από πρόταση/σεις του δασκάλου και συζήτηση στην τάξη
·         πειραματισμός γύρω από τα θέματα που διαπραγματεύεται η ομάδα, διατύπωση υποθέσεων και έλεγχος της ορθότητάς τους, έκφραση εκτιμήσεων και συμπερασμάτων. Στη διάρκεια της διερεύνησης οι μαθητές κρατούν σημειώσεις για την πορεία που ακολουθούν/χαράσσουν και καταγράφουν τα συμπεράσματά τους.
·         κατασκευή πρωτότυπου έργου
·         μεταφορά δεδομένων μεταξύ διαφορετικών εφαρμογών
·         εκπόνηση συνθετικής εργασίας-έκθεσης
·         παρουσίαση του έργου στην τάξη και συζήτηση.
Τα παιδιά με την παρώθηση του δασκάλου εμπλέκονται σε βιωματικές δραστηριότητες, πειραματίζονται σε συγκεκριμένο θέμα, διερευνούν, υποθέτουν, δοκιμάζουν, προτείνουν, σκέπτονται και συσκέπτονται, επιχειρηματολογούν, καταλήγουν σε συμπεράσματα, επιβεβαιώνουν τα πορίσματά τους, κατασκευάζουν συνθετικές ομαδικές εργασίες. Οι μαθητές ανακαλύπτουν τους κανόνες στην πράξη (theorems in action) παρουσιάζοντας ένα καλό παράδειγμα εφαρμογής της ενεργητικής, διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης.
Η κάθε ομάδα εκπονεί μια συνθετική εργασία σε κειμενογράφο όπου περιγράφουν την πορεία της δουλειάς τους και τα προβλήματα της συνεργασίας τους και στη συνέχεια παρουσιάζει στην τάξη τα συμπεράσματά της, καθώς και τα αντίστοιχα γραφικά με τα οποία τα στηρίζει και τα ερμηνεύει. Γίνεται συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, σχολίων και κρίσεων μεταξύ των ομάδων που είτε συμφωνούν, γιατί έχουν οδηγηθεί σε παραπλήσια αποτελέσματα, είτε έχουν διαφορετική γνώμη. Τέλος, η τάξη καταλήγει σε γενικευμένα συμπεράσματα. Οι εργασίες των παιδιών μπορούν να παρουσιαστούν σε έκθεση στο σχολείο ή να δημοσιευθούν στην εφημερίδα του σχολείου. Σημειώνεται ότι τα παιδιά χαίρονται όταν η δουλειά τους γίνεται ευρύτερα γνωστή και αυτό λειτουργεί και σαν κίνητρο για την συνέχιση των προσπαθειών τους ειδικά σε ένα μάθημα που δε βαθμολογείται.

Σχετικά με το μάθημα της διερεύνησης , τους διδακτικούς στόχους αλλά και αναλυτικά παραδείγματα, μπορείτε να βρείτε υλικό στο σύνδεσμο:

http://users.sch.gr/glezou/yliko/dierevnisi.htm

Εφαρμογή : Ε΄τάξη Ηλεκτρισμός
Διάρκεια project: 2 μήνες


Κείμενο- φωτογραφίες- ιδέα : Τίνα Νάντσου

Άλλα θέματα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...