Δευτέρα, 19 Ιανουαρίου 2015

Πείραμα: Συγκοινωνούντα δοχεία

Ένα υπέροχο πείραμα που μπορεί να γίνει στην αυλή του σχολείου

Υλικά

μερικά  άδεια μπουκάλια 1,5 l
σωλήνες ή λάστιχο ποτίσματος που θα το κόψουμε σε μικρότερα μέρη
νερό ή πορτοκαλάδα
μελάνι

Βήματα

1. Γεμίζουμε ένα μπουκάλι με νερό.
2. Τοποθετούμε στο εσωτερικό του μπουκαλιού έναν σωλήνα, φροντίζοντας το άκρο του σωλήνα να φτάσει στον πάτο του μπουκαλιού με το νερό.
3. Τοποθετούμε ψηλά το μπουκάλι με τον σωλήνα και ρουφάμε το νερό. Μόλις το νερό αρχίσει να ρέει βάζουμε το ελεύθερο άκρο του σωλήνα στο δεύτερο μπουκάλι, φροντίζοντας το άκρο του σωλήνα να ακουμπά τον πάτο του μπουκαλιού.

Τι παρατηρούμε; Γιατί γίνεται αυτό;
4. Μόλις γεμίσει το κάτω μπουκάλι το ανεβάζουμε ψηλά και το άδειο μπουκάλι χαμηλά. Τι παρατηρούμε; Γιατί αναστρέφεται η ροή του νερού;
                                 

5. Προσθέτουμε και τρίτο μπουκάλι με έναν σωλήνα όπως φαίνεται στη φωτογραφία. Για ευκολία στην αρχή μπορούμε μέσα στο τρίτο μπουκάλι να έχουμε νερό μέχρι τη μέση.
6.  Ανεβοκατεβάζουμε τα μπουκάλια έτσι ώστε η ροή του νερού να είναι συνεχής.
7.  Προσθέτουμε και άλλα μπουκάλια με την ίδια διαδικασία.
8. Αφήνουμε τα μπουκάλια στο δάπεδο της τάξης. Τι παρατηρούμε; Σε ποιο ύψος βρίσκεται το νερό μέσα στα μπουκάλια;

Μπορούμε να προσθέσουμε και μελάνι ή χυμό για να γίνει η νεροτραμπάλα μας πιο εντυπωσιακή!

και λίγη περισσότερη φυσική . ..

Το νερό ρέει από το μπουκάλι προς την λεκάνη μέχρι να αδειάσει τελείως το μπουκάλι λόγω της βαρύτητας, της ατμοσφαιρικής πίεσης και των δυνάμεων συνοχής του νερού. Όταν αντιστρέφουμε τα μπουκάλια λόγω της βαρύτητας και των δυνάμεων συνοχής του νερού συνεχίζει αντίστροφα η ροή του νερού. Η διαδικασία συνεχίζεται όσο δίνουμε στο σύστημα δυναμική ενέργεια ανεβάζοντας το γεμάτο μπουκάλι με το νερό ψηλά.

Αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων: αν σε δοχεία που συγκοινωνούν μεταξύ τους υπάρχει το ίδιο υγρό, τότε η οριζόντια επιφάνεια σε όλα τα δοχεία είναι στο ίδιο επίπεδο.
Οι εφαρμογές της αρχής των συγκοινωνούντων δοχείων περιλαμβάνουν από μηχανές της
αρχαιότητας μέχρι την διώρυγα του Παναμά.

Διάρκεια πειράματος : 30 λεπτά
Βαθμός δυσκολίας : 2/5
Εφαρμογή : Φυσική Ε ' Δημοτικού Μηχανική Φυσική Β' Γυμνασίου Συγκοινωνούντα δοχεία Ατμοσφαιρική πίεση


Κείμενο -φωτογραφίες Τίνα Νάντσου


Άλλα θέματα

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...