Η ελληνική ομάδα γύρισε με δύο μετάλλια από την Ολυμπιάδα Φυσικής


Από αριστερά: Σωτήρης Εμιρζάς, Οδυσσέας Κοτζαμπάσης, Χαράλαμπος Νικολάου και Οδυσσέας Καγκαράς, τέσσερα από τα πέντε μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας που βρέθηκε στην Ιαπωνία.

Ιωάννα Φωτιάδη Καθημερινή

Εμβάθυναν στη θερμοδυναμική και την πυρηνική φυσική, γνώρισαν λάτρεις της Φυσικής από όλο τον κόσμο και έφαγαν σούσι, πολύ σούσι. Ο λόγος για τα μέλη της ελληνικής αντιπροσωπείας στην Ολυμπιάδα Φυσικής –τον Οδυσσέα Κοτζαμπάση (2ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης), τον Χαράλαμπο Νικολάου (Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων), τον Σωτήρη Εμιρζά (ιδιωτικό ΓΕΛ Παλλάδιο), τον Οδυσσέα Καγκαρά (Πρότυπο ΓΕΛ Βαρβακείου) και τον Κωνσταντίνο Κωνσταντινίδη (Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη), οι οποίοι έπειτα από εντατική προετοιμασία δύο εβδομάδων σε θεωρητικά και πειραματικά θέματα στα εργαστήρια του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ από καθηγητές και συνεργάτες του ΕΚΠΑ και μέλη της ΕΕΦΕΕ (Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση) μετέβησαν στην Ολυμπιάδα Φυσικής στην Ιαπωνία. Εκεί διαγωνίστηκαν με περίπου 400 συνομηλίκους τους από 81 χώρες και κατόρθωσαν να γυρίσουν με δύο χάλκινα μετάλλια (του Κοτζαμπάση και του Νικολάου) και μια εύφημο μνεία (του Εμιρζά).

Οποιος παρακολουθεί τον Χαράλαμπο Nικολάου δεν εξεπλάγη με τη διάκριση – τρίτος στον εθνικό διαγωνισμό Φυσικής στην Α΄ Λυκείου, τέταρτος στη Β΄ Λυκείου και πρώτος φέτος… «Πηγαίνω στους εθνικούς διαγωνισμούς Μαθηματικών και Φυσικής από την Α΄ Γυμνασίου, ενώ στο λύκειο συμμετείχα και στον αντίστοιχο της Χημείας», λέει στην «Κ» ο 18χρονος, που έχει περάσει στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ. «Ο,τι είχα χάσει λόγω της καραντίνας, το ανέκτησα μέσω των διαγωνισμών». Η αγωνία του αφορούσε κυρίως το πειραματικό σκέλος, «καθώς ήταν μετρημένα στα δάχτυλα τα πειράματα που είχαμε κάνει στο σχολείο».

«Προσωπικά είμαι περισσότερο συνδεδεμένος με τα Μαθηματικά», λέει ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, που συμμετείχε και στην Ολυμπιάδα των Μαθηματικών, με αποτέλεσμα να παραμείνει στην Ιαπωνία δεκατέσσερις συνεχόμενες ημέρες. «Η Ιαπωνία έχει καταφέρει μια τέλεια ισορροπία μεταξύ τεχνολογικής προόδου και φυσικής ομορφιάς», περιγράφει ο Κωνσταντίνος, που είχε την ευκαιρία να κάνει αποδράσεις σε βουνά και λίμνες σε μικρή απόσταση από το Τόκιο. «Το κάθε γεύμα είναι μια ιεροτελεστία, σου σερβίρουν πολλά σκεύη και κάθε συνδυασμός βγάζει και μια άλλη γεύση», διηγείται ο ίδιος, που από τον Σεπτέμβριο θα φοιτά στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ.


«Ακουσα ομιλίες από τρεις νομπελίστες Φυσικής, περπάτησα κάτω από ουρανοξύστες και πήρα μια γεύση από την ιαπωνική πειθαρχία».
«Λύγισα από την πίεση»

«Υπήρξαν στιγμές κατά την προετοιμασία που λύγισα, που ξέσπασα σε κλάματα από την πίεση», θυμάται ο Οδυσσέας Καγκαράς, ο «γιατρός» της παρέας, καθώς έχει περάσει στην Ιατρική Αθηνών. «Ενιωθα ότι ήμουν σε καλό επίπεδο στα πειραματικά, αλλά ως υποψήφιος στον τομέα υγείας τα Μαθηματικά ήταν η αχίλλειος πτέρνα μου». Η απόφασή του, όμως, να μεταβεί στην Ολυμπιάδα τον αποζημίωσε. «Ακουσα ομιλίες από τρεις νομπελίστες Φυσικής, περπάτησα κάτω από ουρανοξύστες και πήρα μια γεύση από την ιαπωνική πειθαρχία: είδα Ιάπωνες να περιμένουν το πράσινο φανάρι για να διασχίσουν άδειους δρόμους». Στην Ολυμπιάδα η… σχέση του με τη Φυσική «αναθερμάνθηκε». «Σκέφτομαι μήπως αλλάξω αντικείμενο σπουδών», καταλήγει ο Οδυσσέας, που αγαπάει ιδιαίτερα την Αστροφυσική. «Εχω ένα τηλεσκόπιο και παρατηρώ τον έναστρο ουρανό. Τον καλύτερο ουρανό έως τώρα τον έχω βρει στη Σίκινο με τη μηδενική φωτορύπανση».

Στους εθνικούς διαγωνισμούς Φυσικής, που διοργανώνει η ΕΕΦΕΕ υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), συμμετέχουν περί τους 20.000 μαθητές από όλες τις βαθμίδες. «Φιλοδοξούμε τα παιδιά να αγαπήσουν τη Φυσική, γιατί έως τώρα επικρατεί η άποψη ότι η Φυσική είναι δυσνόητη», λέει στην «Κ» ο κ. Γεώργιος Τόμπρας, καθηγητής του Τμήματος Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και πρόεδρος της ΕΕΦΕΕ. «Είναι σημαντικό τα παιδιά να μάθουν να σέβονται την επιστημονική γνώση, ακόμη και αν δεν ενδιαφέρονται για τη Φυσική· αυτό αποτελεί πολιτισμικό αγαθό». Οι απαιτήσεις του διαγωνισμού είναι υψηλότατες. «Στη χώρα μας έχουμε καθυστερήσει στον εκσυγχρονισμό της διδακτέας ύλης, ενώ χωλαίνουμε στο πειραματικό σκέλος». Ως θετικά βήματα θεωρεί τα αναλυτικά προγράμματα, εφόσον γενικευθεί η εφαρμογή τους, και την Τράπεζα Θεμάτων, εφόσον την «αγκαλιάσουν» οι εκπαιδευτικοί.

Φέτος, η εκπροσώπηση ήταν γένους αρσενικού, αλλά αυτό δεν αποτελεί απαράβατο κανόνα. «Εχουμε μεταβεί σε Ολυμπιάδες με μεικτές ομάδες», υπενθυμίζει ο υπαρχηγός ο κ. Παναγιώτης Τσάκωνας, μέλος της ΕΕΦΕΕ και του ΕΕΔΙΠ (Ειδικό και Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό) στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. «Εξακολουθούν να υπερισχύουν τα αγόρια στην Ολυμπιάδα και αυτό προβληματίζει την επιστημονική κοινότητα». Οι καθηγητές-συνοδοί που διαμένουν σε ξεχωριστούς χώρους από τους διαγωνιζομένους, για να διασφαλιστεί το αδιάβλητο των εξετάσεων, μεταφράζουν στη μητρική γλώσσα τα θέματα των εξετάσεων: τα τρία διαφορετικά προβλήματα του θεωρητικού σκέλους και τα δύο πειράματα.
Το παράδειγμα της Ινδίας

Η ελληνική αντιπροσωπεία δεν έχει φθάσει ποτέ να αποσπάσει αργυρό ή χρυσό μετάλλιο, αντίστοιχα, όμως και η χώρα δεν έχει επενδύσει, όπως άλλες, στον διεθνούς κύρους διαγωνισμό. Ενδεικτικό, άλλωστε, είναι ότι το κόστος του ταξιδιού καλύφθηκε από χορηγούς – τη ΜΚΟ «Δεσμός», τον όμιλο Μυτιληναίος, μεμονωμένους δωρητές και δήμους. «Η Ινδία έχει συστήσει ένα ειδικό σχολείο με έμφαση στην προπόνηση για την Ολυμπιάδα», επισημαίνει ο κ. Τσάκωνας. «Το τμήμα της Α΄ Λυκείου έχει 40.000 μαθητές, στη Β΄ Λυκείου γίνονται 4.000, εν συνεχεία 400, εκ των οποίων θα επιλεγεί η τελική 5άδα για την Ολυμπιάδα».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις