Η χρησιμότητα του απείρου
Ένα αρκετά ενδιαφέρον άρθρο για τη σχέση της εκπαίδευσης με τα μαθηματικά, δημοσιεύει στο αμερικανικό περιοδικό Aeon η δημοσιογράφος Sarah Scoles. Η αρθογράφος θεωρεί την αφηρημένη έννοια του απείρου, που περιγράφει κάτι χωρίς κανένα όριο, σημαντική στην εκπαίδευση και στην κατανόηση της ουσίας των μαθηματικών.
«Σήμερα οι μαθητές αισθάνονται συχνά να πνίγονται σε μια θάλασσα από τυποποιημένα τεστ. Παλεύουν με μια φαινομενικά αυστηρή διαδικασία η οποία καταφέρνει να κάνει αρκετούς από αυτούς καλούς στην επίλυση ανάλογων ασκήσεων, αλλά κακούς στο να κατανοήσουν τη βαθύτερη σημασία των μαθηματικών και τη στενή τους σχέση με τη λογική σκέψη», γράφει ανάμεσα σε άλλα.
Και προσθέτει: «Η έννοια του απείρου μπορεί να λειτουργήσει ως αντίδοτο σε αυτή την τυποποιημένη πρακτική, ακόμη και σε μαθητές που δεν έχουν εξοικειωθεί με την άλγεβρα ή με οποιοδήποτε άλλο είδος της Θεωρίας Αριθμών. Δεν είναι τυχαίο που τόσα πολλά παιδιά μαγεύονται από τις μαθηματικές απεικονίσεις του χαράκτη M.C. Escher και από την επιλογή του να απεικονίσει μέσα από αρκετά σχέδιά του την αέναη φύση του απείρου».
Η Sarah Scoles πιστεύει ότι αν και το άπειρο μοιάζει σαν μία από τις πιο ασαφείς έννοιες των μαθηματικών είναι ικανό να εξάψει το ενδιαφέρον των μαθητών, επειδή συνδέεται άμεσα με μια σειρά από μικρά και μεγάλα ανθρώπινα ερωτήματα: τη ζωή και το θάνατο, τη δύναμη και τον έλεγχο, την αρχή του χρόνου και το τέλος του Σύμπαντος. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά το καθιστούν εξαιρετικό εργαλείο που μπορεί να οξύνει το μυαλό και να βοηθήσει τους μαθητές να εξοικειωθούν με τη μαθηματική γνώση. Η εξοικείωση με το άπειρο, σύμφωνα με την ίδια, μπορεί να απαλλάξει τους μαθητές και από τον πολυσυζητημένο φόβο για τα μαθηματικά.
«Από τη στιγμή που θα ασχοληθούμε με τον πιο αφηρημένο και μεγαλύτερο " αριθμό "που υπάρχει, τα δισεκατομμύρια και τα τρισεκατομμύρια δεν φαίνεται τόσο τρομακτικά», σημειώνει. «Μόλις καταφέρουμε να πλησιάσουμε τη φύση και τον τρόπο γέννησης του απείρου, θα διαισθανθούμε ότι τα μαθηματικά δεν δημιουργήθηκαν για να γράφουμε διαγωνίσματα, αλλά βρίσκονται παντού και οι εφαρμογές τους είναι απεριόριστες».
Πηγή: Aeon http://thalesandfriends.org/
https://aeon.co/opinions/how-thinking-about-infinity-changes-kids-brains-on-math
«Σήμερα οι μαθητές αισθάνονται συχνά να πνίγονται σε μια θάλασσα από τυποποιημένα τεστ. Παλεύουν με μια φαινομενικά αυστηρή διαδικασία η οποία καταφέρνει να κάνει αρκετούς από αυτούς καλούς στην επίλυση ανάλογων ασκήσεων, αλλά κακούς στο να κατανοήσουν τη βαθύτερη σημασία των μαθηματικών και τη στενή τους σχέση με τη λογική σκέψη», γράφει ανάμεσα σε άλλα.
Και προσθέτει: «Η έννοια του απείρου μπορεί να λειτουργήσει ως αντίδοτο σε αυτή την τυποποιημένη πρακτική, ακόμη και σε μαθητές που δεν έχουν εξοικειωθεί με την άλγεβρα ή με οποιοδήποτε άλλο είδος της Θεωρίας Αριθμών. Δεν είναι τυχαίο που τόσα πολλά παιδιά μαγεύονται από τις μαθηματικές απεικονίσεις του χαράκτη M.C. Escher και από την επιλογή του να απεικονίσει μέσα από αρκετά σχέδιά του την αέναη φύση του απείρου».
Η Sarah Scoles πιστεύει ότι αν και το άπειρο μοιάζει σαν μία από τις πιο ασαφείς έννοιες των μαθηματικών είναι ικανό να εξάψει το ενδιαφέρον των μαθητών, επειδή συνδέεται άμεσα με μια σειρά από μικρά και μεγάλα ανθρώπινα ερωτήματα: τη ζωή και το θάνατο, τη δύναμη και τον έλεγχο, την αρχή του χρόνου και το τέλος του Σύμπαντος. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά το καθιστούν εξαιρετικό εργαλείο που μπορεί να οξύνει το μυαλό και να βοηθήσει τους μαθητές να εξοικειωθούν με τη μαθηματική γνώση. Η εξοικείωση με το άπειρο, σύμφωνα με την ίδια, μπορεί να απαλλάξει τους μαθητές και από τον πολυσυζητημένο φόβο για τα μαθηματικά.
«Από τη στιγμή που θα ασχοληθούμε με τον πιο αφηρημένο και μεγαλύτερο " αριθμό "που υπάρχει, τα δισεκατομμύρια και τα τρισεκατομμύρια δεν φαίνεται τόσο τρομακτικά», σημειώνει. «Μόλις καταφέρουμε να πλησιάσουμε τη φύση και τον τρόπο γέννησης του απείρου, θα διαισθανθούμε ότι τα μαθηματικά δεν δημιουργήθηκαν για να γράφουμε διαγωνίσματα, αλλά βρίσκονται παντού και οι εφαρμογές τους είναι απεριόριστες».
Πηγή: Aeon http://thalesandfriends.org/
https://aeon.co/opinions/how-thinking-about-infinity-changes-kids-brains-on-math
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου