Έρευνα αποκαλύπτει ποιες αξίες θεωρούνται σημαντικές για τους επιστήμονες

 Robert Pennock 
Η έρευνα έγινε από το πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Michigan και τα αποτελέσματά της παρουσιάστηκαν στην συνέλευση της American Association for the Advancement of Science στην Washington. Ζητήθηκε από περίπου 500 επιστήμονες, αστρονόμους, βιολόγους, χημικούς, φυσικούς και γεωλόγους να προσδιορίσουν τα κεντρικά χαρακτηριστικά των επιστημόνων σε αυτές τις περιοχές. Τα υποκείμενα που επιλέχθηκαν είναι επιστήμονες που είχαν τιμηθεί από τους αντίστοιχους εθνικούς οργανισμούς ή επιστημονικές κοινότητες.
Στην έρευνα ζητήθηκε από τα υποκείμενα να αξιολογήσουν, χρησιμοποιώντας μια κλίμακα από μηδέν έως 10, μια σειρά από χαρακτηριστικά όπως: προσήλωση, συνεργασία, θάρρος, περιέργεια, εντιμότητα, σχολαστικότητα, αντικειμενικότητα, επιμονή και σκεπτικισμός σε σχέση με τη σπουδαιότητά τους για την επιστημονική έρευνα. Αφού βαθμολόγησαν το κάθε χαρακτηριστικό, οι επιστήμονες ρωτήθηκαν πώς κάθε χαρακτηριστικό εκφράζεται ή δεν εκφράζεται στην επιστήμη. Από τα υποκείμενα ζητήθηκε επίσης να προσδιορίσουν τρεις πιο σημαντικές αρετές. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι πάνω από όλα στην υψηλότερη θέση αυτοί οι ερευνητές θέτουν την ειλικρίνεια και την περιέργεια.
«Αν δεν έχετε περιέργεια πιθανώς δεν είστε πραγματικός επιστήμονας», θα δηλώσει ο επικεφαλής της έρευνας καθηγητής Robert Pennock (φωτογραφία). «Ο σκοπός είναι να βρεθεί κάτι αληθινό σχετικά με τον κόσμο, ανεξάρτητα από το ποια μπορεί να είναι η προτίμησή σας για τις επιστημονικές υποθέσεις. Ο πραγματικός σας δρόμος είναι να βρείτε αυτό που τα δεδομένα αποκαλύπτουν. Αυτό είναι απολύτως ουσιαστικό για να είσαι επιστήμονας». Συμπλήρωσε ακόμη ότι η έρευνα αποκάλυψε ένα σιωπηλό ηθικό κώδικα στον επιστημονικό πολιτισμό, κώδικα που οι περισσότεροι ερευνητές ελπίζουν να μπορέσουν να περάσουν στους σπουδαστές τους.
«Τα αποτελέσματα θα έχουν ορισμένες συνέπειες για την διδασκαλία της επιστήμης», αναφέρει ο Pennock που με τον Jon Miller του Πανεπιστημίου του Michigan διεξήγαγαν την έρευνα. «Η διδασκαλία μας δεν θα πρέπει να σταματάει στο περιεχόμενο ή στις διαδικασίες της επστήμης. Η καλλιέργεια αξιών, όπως ειλικρίνεια και περιέργεια, που αποτελούν θεμέλιο της επιστήμης θα μπορούσαν να είναι μέρος της εκπαίδευσης της επιστήμης».
Υπογραμμίζοντας τη σημαντικότητα της ενστάλαξης των επιθυμητών χαρακτηριστικών στην επόμενη γενιά των επιστημόνων, η μελέτη αντιμετώπισε το πώς οι επιστήμονες συντηρούν και μεταφέρουν αυτές τις αξίες στους σπουδαστές τους. Ένα τεράστιο 94% των επιστημόνων πιστεύουν ότι οι επιστημονικές αξίες και οι αρετές μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο μάθησης. Αναφέρεται πως είναι ενθαρρυντικό ότι 4 στους 5 επιστήμονες πιστεύουν ότι οι αξίες τους αγκαλιάζονται από την επόμενη γενιά των σπουδαστών, ωστόσο είναι λίγο προβληματικό ότι 22% των επιστημόνων που συμμετείχαν στην έρευνα είδαν αυτά τα αξιολογημένα χαρακτηριστικά να υποχωρούν λίγο.
Με ιστορίες φαλκιδευμένων αποτελεσμάτων να γίνονται ειδήσεις, είναι γνωστό ότι ορισμένοι επιστήμονες όχι μόνο αποτυγχάνουν να επιτύχουν αυτά τα ιδεώδη, αλλά τα παραβιάζουν άμεσα. Η επιστήμη είναι επιχείρηση αναζήτησης της αλήθειας. Με βάση την μελέτη αυτή, οι ερευνητές που παραβιάζουν αυτόν τον άγραφο κώδικα δεοντολογίας, δεν μπορεί να θεωρούνται επιστήμονες με την κυριολεκτική έννοια.

Πηγή: Michigan State University http://egno.gr/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις