O Marcus du Sautoy για τον Ευκλείδη


«Αν κυβερνούσα τον κόσμο, το πρώτο πράγμα που θα έκανα θα ήταν να βεβαιωθώ ότι ο καθένας από εμάς έχει κατανοήσει την απόδειξη του Ευκλείδη με την οποία αποκαλύπτει ότι υπάρχουν άπειροι πρώτοι αριθμοί», γράφει ο Βρετανός μαθηματικός και συγγραφέας Marcus du Sautoy σε πρόσφατο άρθρο του στο περιοδικό Prospect.
Και εξηγεί: «Σε ορισμένους, μπορεί να μοιάζει παράξενη επιθυμία, επειδή από μόνη της η απόδειξη του Ευκλείδη δεν φαίνεται να είναι χρήσιμη σε κάτι. Αλλά αυτό που δείχνει είναι τη δύναμη της αναλυτικής σκέψης και τη μαγεία των μαθηματικών. Η μελέτη της σκέψης του Ευκλείδη θα μπορούσε να αναπτύξει στο μυαλό των ανθρώπων την ιδέα ότι τα μαθηματικά, αυτό το εξαιρετικό εργαλείο, μπορούν να μας βοηθήσουν να πορευτούμε στον κόσμο και να προβλέψουμε το μέλλον. Όσα γνωρίζουμε, για παράδειγμα, για την κλιματική αλλαγή, τα οφείλουμε στις μαθηματικές εξισώσεις».
Στη συνέχεια, ο Marcus du Sautoy ασκεί κριτική στον τρόπο που οι κυβερνήσεις και τα εκπαιδευτικά συστήματα, ανά τον κόσμο, διδάσκουν τις μαθηματικές δεξιότητες, ώστε να φανούν, όπως θεωρούν, χρήσιμες στους ανθρώπους. Για εκείνον, αυτό που θα έπρεπε να διδάσκεται είναι ο τρόπος συγκρότησης ενός λογικού επιχειρήματος και να μπορεί κάποιος να διακρίνει τη συμπεριφορά των μαθηματικών προτύπων. «Με την απόδειξη του Ευκλείδη βλέπεις πώς μια πεπερασμένη σειρά λογικών επιχειρημάτων μπορεί να οδηγήσει σε μια συναρπαστική αποκάλυψη: να συλλάβεις την έννοια του απείρου. Αυτό, για μένα, είναι ένα εκπληκτικό επίτευγμα της ανθρώπινης σκέψης».
Ο Marcus du Sautoy συγκρίνει, επίσης, τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών με το μάθημα διδασκαλίας ενός μουσικού οργάνου στο οποίο οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να μαθαίνουν, διαρκώς, κλίμακες και τεχνικές λεπτομέρειες, χωρίς να ακούν ποτέ πραγματική μουσική. «Μια άλλη αποστολή μου», προσθέτει, «θα ήταν να καταργήσω τα όρια ανάμεσα στα θέματα των σχολικών μαθημάτων. Θα ήθελα πολύ να φτάσει η στιγμή που θα μπορούν να μετακινούνται οι μαθητές με ευκολία από τα μαθηματικά στον κόσμο της μουσικής. Η Ιστορία, επίσης, είναι ένα αρκετά σημαντικό συστατικό της φύσης των μαθηματικών: πώς συνδέεται, για παράδειγμα, η απόδειξη του Ευκλείδη με την ελληνική σκέψη της εποχής του; Γιατί έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή;»
Για τον Βρετανό μαθηματικό, τέλος, τα μαθηματικά δεν είναι απλώς ένα εργαλείο για να περιηγηθούμε στο Σύμπαν, αλλά, στην ουσία, μια απάντηση γιατί έχουμε αυτό το Σύμπαν – το πώς μπορούμε να πάρουμε κάτι από το τίποτα.

Πηγή: Prospect

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις