Το επιχείρημα του παπαγάλου
Στο σημερινό φύλλο της Καθημερινής ο Απόστολος Λακασας σε άρθρο του με τίτλο «Η εξίσωση του παπαγάλου» επαναλαμβάνει την άποψη που διατυπώθηκε και σε προηγούμενο άρθρο του (29/12/2019 – Ζητούμενο το «έξυπνο σχολείο»):
«…Και τι κάνουμε έξι χρόνια διδάσκοντας διπλά τη Φυσική, σε σχολεία και φροντιστήρια; Τους μαθαίνουμε να λύνουν πολύπλοκες και στρυφνές ασκήσεις που αναφέρονται σε φανταστικά μηχανικά συστήματα με χρήση πολλών εξισώσεων και πολλών μεταβλητών. Οι ασκήσεις, ειδικά της Γ΄ Λυκείου, δεν υπάρχουν σε καμιά διεθνή βιβλιογραφία ούτε καν σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Διότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχουν. Υπάρχουν μόνο εδώ στην παράξενη Ελλάδα για να ξεχωρίζουμε ποιοι θα μπουν στην Ιατρική και στο Πολυτεχνείο. Και τα παιδιά που καταφέρνουν και γράφουν στη Φυσική των Πανελλαδικών πάνω από 17 είναι πραγματικά ήρωες.
Οποιος μιλάει για «παπαγαλία» στη Φυσική είναι απλά άσχετος με το αντικείμενο.
Θα άξιζε τον κόπο ένα πείραμα που θα έλεγε πολλά για το στρεβλό του πράγματος. Μαζί με τους χιλιάδες υποψήφιους μαθητές να διαγωνίζονται και κάποιοι καθηγητές στα ίδια θέματα για τον ίδιο χρόνο, τυχαία επιλεγμένοι από όλο το σώμα των εκπαιδευτικών του σχολείου. Ετσι για να έχουμε ένα μέτρο του πράγματος. Δεν γνωρίζω ακόμα αν γεννήθηκε πολιτικός που θα τολμούσε να προτείνει κάτι τέτοιο…»
Πράγματι, τα τελευταία θέματα φυσικής των πανελλαδικών εξετάσεων (κυρίως το 4ο θέμα) είναι αποκρουστικά, φλύαρα και βαρετά (βλέπε π.χ. ΕΔΩ). Παρόμοιά τους δύσκολα βρίσκεις στη διεθνή βιβλιογραφία.
Επιπλέον, η αντιαισθητικότητά τους είναι αύξουσα με την πάροδο του χρόνου!
Το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί συμβαίνει αυτό;
Η απάντηση είναι απλούστατη. Διότι τα τελευταία δεκαπέντε και πλέον χρόνια ύλη των πανελλαδικών εξετάσεων μειώθηκε εντυπωσιακά καλύπτοντας την ύλη μόνο 2,5 – 3 κεφαλαίων φυσικής. Κάτι που περιέργως αποσιωπάται στα άρθρα της Καθημερινής.
Οι θεματοδότες των πανελλαδικών με το πέρασμα των χρόνων εξάντλησαν τα κλασικά προβλήματα. Οι μαθητές ήταν εύκολο να παπαγαλίσουν τις μεθοδολογίες επίλυσής των και οι θεματοδότες άρχισαν να δημιουργούν ασκήσεις-υπερπαραγωγές για να τους δυσκολέψουν.
Έτσι, η ελάχιστη ύλη που επιβλήθηκε και διατηρήθηκε από τους εκάστοτε υπουργούς παιδείας (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ) οδήγησε σε δυσθεώρητα ύψη την «εξειδίκευση» των μαθητών-θυμάτων στις τεχνικές επίλυσης μονότονων προβλημάτων, στερώντας τους την αλληλεπίδραση με ολόκληρο το εύρος της φυσικής – εννοείται με απλούστερες, πιο χαρακτηριστικές και κυρίως πιο «έξυπνες» ασκήσεις.
Και κάτι ακόμα, σχετικά με την άποψη ότι «τα παιδιά που γράφουν πάνω από 17 στη φυσική είναι πραγματικά ήρωες». Η φλυαρία και η ασχήμια των θεμάτων φυσικής των πανελλαδικών εξετάσεων μάλλον δεν δυσκόλεψε και τόσο τους μαθητές. Για παράδειγμα δείτε τα στατιστικά ΕΔΩ: Φυσική, το πιο εύκολο μάθημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Το σωστό ερώτημα που πρέπει να μας προβληματίζει είναι «ποιος ωφελήθηκε και συνεχίζει να ωφελείται από αυτή την κατάσταση;»
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου