Τα «ρομπότ του νερού» σε ελληνικές θάλασσες και σχολεία

Αποτελεί απόγονο του προγράμματος SeaPerch του MIT, και πλέον βρίσκεται και στην Ελλάδα: ο λόγος για το πρόγραμμα Hydrobot, ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα θαλάσσιας ρομποτικής, το οποίο απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σε όλη την Ελλάδα.
https://seaperch.mit.edu/
Τα «ρομπότ του νερού» έρχονται στην Ελλάδα χάρη σε μια πρωτοβουλία της Διαδραστικής Έκθεσης Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του ΜΙΤ (MITSG). Το Hydrobot βασίζεται σε ένα παλαιότερο πρόγραμμα του MITSG, το SeaPerch, «καρπό» της δουλειάς του Χρυσόστομου Χρυσοστομίδη, διευθυντή του MITSG και του εκπαιδευτικού συντονιστή Μπράντι Γουίλμπουρ. Το SeaPerch ξεκίνησε το 2003 και περιελάμβανε την εκπαίδευση των καθηγητών σχολείων - και στη συνέχεια των μαθητών τους - πάνω στην κατασκευή ενός υποβρύχιου ROV (Remotely Operated Vehicle, τηλεχειριζόμενου οχήματος).

Απώτερος σκοπός του SeaPerch ήταν να κινήσει το ενδιαφέρον των μαθητών πάνω στο αντικείμενο της ρομποτικής, και δη της «υποβρύχιας». Η ιδέα αναπτύχθηκε περαιτέρω αργότερα: το «πακέτο» του προγράμματος έδινε τη δυνατότητα στους επίδοξους ναυπηγούς να κατασκευάσουν το δικό τους όχημα χρησιμοποιώντας σωλήνες PVC και άλλα φθηνά υλικά, που ήταν εύκολο να βρεθούν. Το πρόγραμμα αποδείχθηκε επιτυχές, και διαδόθηκε σε 200 σχολεία στις ΗΠΑ, ενώ σύντομα επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες, μεταξύ των οποίων η Κύπρος και η Γαλλία. Το Hydrobot αποτελεί στην ουσία την έλευση του προγράμματος στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της συνεργασίας του Ιδρύματος Ευγενίδου με το MITSG.

Η πιλοτική του δοκιμή ξεκίνησε στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, σε 17 σχολεία σε όλη τη χώρα, με τις ομάδες που συμμετείχαν να κατασκευάζουν και δοκιμάζουν τα δικά τους οχήματα. Κάποια από τα Hydrobots που κατασκευάστηκαν από μαθητές και καθηγητές ήταν ο «Ποσειδών» της ομάδας του κ. Πέτρου Πούτου (1ο ΕΠΑΛ-Σ.Ε.Κ Σαλαμίνας).

Οι ομάδες δεν αρκούνται στο να κατασκευάσουν το δικό τους ρομπότ, αλλά ενθαρρύνονται να το βελτιώσουν, κάνοντας δικές τους προσθήκες, όπως επιπλέον κινητήρες, φώτα LED, υδρόφωνα, συστήματα λήψης δειγμάτων νερού και δαγκάνες για συλλογή αντικειμένων από το βυθό. Η κατασκευή ενός Hydrobot διδάσκει βασικές επιστημονικές αρχές και τεχνολογικές αρχές στους μαθητές, ενώ παράλληλα τους δίνει μία ιδέα σχετικά με τις βασικές αρχές του σχεδιασμού πλοίων και υποβρυχίων, ενθαρρύνοντάς τους να ασχοληθούν με τομείς όπως η ναυπηγική, η θαλάσσια μηχανική, η ωκεανογραφία και η θαλάσσια βιολογία.

Στο πλαίσιο της νέας σχολικής χρονιάς, το Ίδρυμα Ευγενίδου θα χορηγήσει δωρεάν 50 πακέτα που θα περιέχουν το απαραίτητο υλικό και τις οδηγίες, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται ένα σύστημα αισθητήρων μέτρησης πίεσης, θερμοκρασίας και φωτεινότητας, σε συνεργασία με ερευνητές του ΕΜΠ. Τέτοια συστήματα θα αποσταλούν στα σχολεία που θα επιλεγούν (οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή εδώ http://hydrobots.gr/index/?page_id=72 ) και οι ομάδες θα πρέπει να τα ενσωματώσουν στα «τελικά» τους Hydrobots. Παράλληλα, στο μέλλον αναμένεται να υπάρξουν και διαγωνισμοί αντίστοιχοι του αμερικανικού SeaPerch Challenge, με στόχο την επιβράβευση των καλύτερων Hydrobots.

Πηγή: Ναυτεμπορική
http://hydrobots.gr/index/?page_id=72
 https://seaperch.mit.edu/


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις