Φυσική και Τέχνη: Γλυπτική και κατοπτρική συμμετρία


Μια έκθεση στην οποία η επιστήμη συναντά με απρόβλεπτο τρόπο την τέχνη φιλοξενείται, εδώ και μερικές μέρες, στον εκθεσιακό χώρο Chelsea space του Λονδίνου. Η έκθεση με τον παιγνιώδη τίτλο Interalia 2014 αποτελείται από μια σειρά γλυπτών και σχεδίων του Βρετανού εικαστικού Grenville Davey. Τα έργα του αντλούν έμπνευση από τις έννοιες της δυϊκότητας – Τ και της κατοπτρικής συμμετρίας στη θεωρία χορδών
, αποκαλύπτοντας εκπληκτικά ζεύγη, συχνά απροσδιόριστων αντικειμένων. Το εικαστικό αποτέλεσμα δεν είναι τόσο περίπλοκο, όσο μπορεί να φανταστεί κάποιος που δεν έχει ασχοληθεί με τις επιστημονικές θεωρίες. Αρκεί να σταθεί μπροστά από τα έργα της έκθεσης και να θαυμάσει την απλότητα, να νιώσει την ένταση ή την αρμονία που αποπνέουν.
Η έκθεση είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του εικαστικού με τον θεωρητικό φυσικό Dr David Berman από το Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου. O Berman μελετά τα τελευταία 20 χρόνια τη θεωρία χορδών και έχει συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της σχετικής θεωρίας Μ. Στη δημιουργία των έργων αξιοποιήθηκε, με τη βοήθεια του Berman, η έννοια της συμμετρίας η οποία φέρει και την ιδέα της δυϊκότητας: όπως το αριστερό μας χέρι έχει το συμμετρικό του δίδυμο (το δεξί μας χέρι), αρκετά αντικείμενα στη φυσική φέρουν το συμμετρικό τους αντίγραφο, αν και σε αυτή την περίπτωση η συμμετρία είναι συχνά κρυμμένη και δεν εντοπίζεται εύκολα.
Η συμμετρία κυριαρχεί σε όλη την έκθεση. Πολλά γλυπτά είναι φτιαγμένα από ξύλο. Έχουν σμιλευτεί αριστοτεχνικά για να αποκαλύψουν το πιο συμμετρικό σχήμα που υπάρχει: τον κύκλο. Όπως μια σφαίρα μπορεί να θεωρηθεί ως ένα σύνολο κύκλων διαφορετικών μεγεθών, έτσι και οι ξύλινες φόρμες της έκθεσης μοιάζουν, σε ορισμένα έργα, με σύνολα κύκλων που έχουν αναμιχθεί για να σχηματίσουν κυματοειδείς, κυκλικές επιφάνειες.

O γλύπτης Grenville Davey, ο οποίος το 1992 τιμήθηκε με το κορυφαίο εικαστικό Βραβείο Turner, έχει δεχθεί επιρροές από τη γλυπτική του Tony Cragg και του Richard Deacon. Ενδιαφέρθηκε από νωρίς για την εικαστική αξία των βιομηχανικών υλικών και των καθημερινών αντικειμένων, ενώ η απλότητα των σχημάτων της γλυπτικής του συνδέει το έργο του με τον μινιμαλισμό.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις