Αναλφάβητοι, χωρίς βασικές δεξιότητες ένας στους τρεις μαθητές...
Νέο καμπανάκι, αυτή τη φορά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ετήσια έκθεση της Ε.Ε. που δημοσιοποιήθηκε χθες, έδειξε ότι σχεδόν ο ένας στους τρεις Ελληνες μαθητές δεν διαθέτει βασικές δεξιότητες. Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό ότι η Ελλάδα πηγαίνει από το... κακό στο χειρότερο. Προ δύο εβδομάδων η ετήσια έκθεση της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), που παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ» στο φύλλο της 13ης Σεπτεμβρίου, προκάλεσε έντονο προβληματισμό, καθώς έδειξε ότι οι 16χρονοι υστερούν σημαντικά σε κρίσιμα μαθήματα του σχολείου, τα οποία αντιστοιχούν σε βασικές δεξιότητες για τη ζωή. Ειδικότερα, η ΑΔΙΠΠΔΕ έκανε λόγο για κίνδυνο λειτουργικού αναλφαβητισμού για μεγάλη μερίδα μαθητών.Στη δική της «έκθεση παρακολούθησης και κατάρτισης για το 2019» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μιλάει για δεκαπεντάχρονους μαθητές που εξακολουθούν να διατρέχουν κίνδυνο εκπαιδευτικής φτώχειας, καθώς δεν διαθέτουν βασικές δεξιότητες στην ανάγνωση, στη γραφή και στα μαθηματικά ή επαρκείς γνώσεις στις θετικές επιστήμες. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό είναι στο 32% κατά μέσον όρο, ενώ σε όλη την Ευρώπη το ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 20%. Συγκεκριμένα, από την έκθεση που παρουσιάστηκε χθες από τον επίτροπο Εκπαίδευσης Τιμπόρ Νάβρατσιτς, προκύπτουν για την Ελλάδα, μεταξύ άλλων, τα εξής:
• Το 35,8% των Ελλήνων μαθητών έχει χαμηλή επίδοση στα μαθηματικά, ενώ στην έκθεση του 2009 το ποσοστό ήταν 30,4%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 22,2%.
• Ενας στους τρεις επίσης –ακριβές ποσοστό 32,7%– Ελληνες μαθητές έχει χαμηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20,6%. Το ελληνικό ποσοστό έχει αυξηθεί από το 25,3% του 2009.
• Στην ανάγνωση το 27,3% των Ελλήνων μαθητών έχει χαμηλή επίδοση έναντι 19,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το 2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος των Ελλήνων μαθητών ήταν 21,3%.
• Η Ελλάδα είναι πολύ καλύτερα από την Ευρώπη στην πρόωρη εγκατάλειψη των σπουδών από φοιτητές ηλικίας 18 έως 24 ετών. Το ελληνικό ποσοστό είναι 4,7% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος 10,6%.
• Επίσης περισσότεροι Ελληνες ηλικίας 30-34 ετών κατέχουν πανεπιστημιακό πτυχίο έναντι των ευρωπαϊκών κατά μέσο όρο (44,3 και 40,7% τα αντίστοιχα ποσοστά).
• Αντίστροφα τα ελληνικά ποσοστά είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου στη συμμετοχή των 4χρονων στην προσχολική αγωγή (81,5% για την Ελλάδα και 95,4% για την Ευρώπη) και τη συμμετοχή των ατόμων 25-64 ετών σε προγράμματα κατάρτισης και διά βίου μάθησης (4,5% για την Ελλάδα και 11,1% για την Ευρώπη).
Στην Ελλάδα οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες περισσότερων ευρωπαϊκών χωρών και αφορούν κυρίως τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών. Από την άλλη, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι ελκυστικό, αλλά παρατηρείται έλλειψη ευκαιριών και κινήτρων για τη βελτίωση του εκπαιδευτικών.
Περιορισμένη η σωματική άσκηση των εφήβων
Καθιστική ζωή διάγει η πλειονότητα των εφήβων της χώρας μας, καθώς μόλις δύο στους πέντε (41,7%) αναφέρουν ότι έχουν «συχνή» φυσική δραστηριότητα, που σημαίνει ότι τουλάχιστον πέντε ημέρες την εβδομάδα αθλούνται, παίζουν με τους φίλους τους ή κάνουν οποιαδήποτε έντονη δραστηριότητα που, επί τουλάχιστον 60 λεπτά της ώρας, αυξάνει τους σφυγμούς της καρδιάς. Το 11,7% των εφήβων αναφέρει ότι αυτού του είδους τη δραστηριότητα έχει το πολύ μία φορά την εβδομάδα. Λιγότερο «ενεργά» είναι τα κορίτσια, ενώ αρνητικό ρόλο διαδραματίζει και η κακή οικονομική κατάσταση της οικογένειας. Ενας στους τρεις εφήβους δηλώνει ότι δεν υπάρχουν παιδικές χαρές, πάρκα ή άλλοι ανοικτοί χώροι κοντά στο σπίτι του, στα οποία μπορεί να παίξει, ενώ δύο στους πέντε (39,9%) υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν στο σχολείο τους παιδικές χαρές ή ανοικτά γήπεδα στα οποία να μπορούν να τρέχουν.
Αυτά είναι τα βασικά ευρήματα έρευνας του 2018 του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας σε δείγμα 3.863 μαθητών της Στ΄ Δημοτικού, της Β΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου, τα οποία ανακοινώθηκαν με αφορμή τη σημερινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού. Οπως σχολίασε η επιστημονική υπεύθυνος της έρευνας, ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Αννα Κοκκέβη, «τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη να ενισχυθεί ο ρόλος του σχολείου ως κεντρικού φορέα για την προαγωγή της φυσικής δραστηριότητας και της σωματικής άσκησης στους εφήβους τόσο εντός του σχολικού κτιρίου όσο και εκτός των σχολικών ωρών».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου