Επενδυτική έκρηξη στην ιδιωτική εκπαίδευση



Απόστολος Λακασάς

Νέα σελίδα αναμένεται να ανοίξει στην ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς η αύξηση των εγγραφών στα ιδιωτικά σχολεία ακολουθείται από ενδιαφέρον –ελληνικών και ξένων επενδυτικών κεφαλαίων– για την ίδρυση νέων σχολείων. Ηδη τα σχολεία έχουν υψηλές πληρότητες, με την ανοδική πορεία να έχει ξεκινήσει από το 2017-2018. Τώρα πόλος έλξης είναι το Ελληνικό, όπου έχει σχεδιαστεί η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στην Ευρώπη, όπως έχει λεχθεί.
Ειδικότερα, τα ιδιωτικά σχολεία ζουν… ημέρες 2005 και 2006, όταν η μεγάλη απεργία στα δημόσια σχολεία είχε στρέψει πολλούς γονείς στα ιδιωτικά. Η τρέχουσα αύξηση του ενδιαφέροντος των γονιών –«γονείς βάζουν μέχρι και “μέσον” για μια θέση σε ιδιωτικά σχολεία», ανέφερε στην «Κ» σχολάρχης– άρχισε περί τα τέλη της δεκαετίας του 2020 και αποδόθηκε στη διαφαινόμενη αναστροφή του οικονομικού κλίματος, ύστερα από μια περίοδο οξείας ύφεσης. Το ενδιαφέρον αυξήθηκε και λόγω πανδημίας.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) Γεώργιος Χριστόπουλος, κατά την πρώτη καραντίνα τον Μάρτιο του 2020 τα ιδιωτικά σχολεία επέδειξαν ισχυρά ανακλαστικά για να οργανώσουν γρήγορα και άρτια πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε σύγκριση με τα δημόσια σχολεία. Ετσι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων (ΣΙΣ) Χαράλαμπο Κυραϊλίδη, στις εγγραφές στα ιδιωτικά σχολεία έχει καταγραφεί μέση αύξηση περίπου 10%.


Την ίδρυση νηπιαγω- γείου και δημοτικού στο Pierce έχει εξαγ- γείλει ο πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, δρ Ντέιβιντ Χόρνερ.


Παράλληλα, υπάρχουν νέες επενδύσεις στον κλάδο. Ενδεικτικά, την ίδρυση νηπιαγωγείου και δημοτικού στο Pierce έχει εξαγγείλει ο πρόεδρος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, δρ Ντέιβιντ Χόρνερ. «Στα μελλοντικά σχέδιά μας υπάρχει, επίσης, η σκέψη δημιουργίας παιδαγωγικής σχολής στο Deree, η οποία θα αξιοποιεί το νηπιαγωγείο και το δημοτικό του Pierce ως “Πειραματικό σχολείο”, όπου θα εφαρμόζονται οι βέλτιστες πρακτικές της διεθνούς εκπαίδευσης», έχει αναφέρει στην «Κ».

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, όμιλος φροντιστηρίων έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για ίδρυση σχολείου στο Κορωπί, ενώ δύο ακόμη γνωστά ιδιωτικά σχολεία –ένα από την Αττική και ένα από τη Θεσσαλονίκη– ενδιαφέρονται να ιδρύσουν μονάδες στην περιοχή του Ελληνικού. Ωστόσο, τα μισθώματα κρίνονται απαγορευτικά για τα επενδυτικά χαρτοφυλάκια, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να κινούνται προς οικονομικότερες λύσεις, πέριξ της περιοχής – φιλέτο.

Ταυτόχρονα υπάρχει ενδιαφέρον και από funds του εξωτερικού. Σύμφωνα με τον κ. Κυραϊλίδη, funds από την Ελβετία και τη Βρετανία έχουν ενδιαφερθεί για επενδύσεις στην ιδιωτική εκπαίδευση της χώρας μας μέσω συνένωσης μικρών σχολικών μονάδων.

Η επενδυτική έκρηξη θα δημιουργήσει μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας, ενώ κρίνεται ότι, καθώς στην Ελλάδα μόνο το 5,85% των μαθητών φοιτά σε ιδιωτικά σχολεία, υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια αύξησης για τον κλάδο.



Τα μηνύματα των εκπαιδευτικών

Απλήρωτη εργασία, έλλειψη οικονομικών κινήτρων, ανασφάλεια, ζητήματα αξιοκρατίας και εντέλει χαμηλός βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης. Η εικόνα αυτή σκιαγραφείται μέσα από τις απαντήσεις εκπαιδευτικών σε έρευνα της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών (ΟΙΕΛΕ). Τα συμπεράσματα της έρευνας, που δημοσιοποιήθηκε χθες, στέλνουν μήνυμα προς τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων, την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αλλά και τους γονείς. «Δεν είναι ορθό να γενικεύουμε για όλο τον κλάδο, καθώς υπάρχουν πολύ καλά ιδιωτικά σχολεία. Ωστόσο, η εικόνα που προκύπτει από τις απαντήσεις των εκπαιδευτικών είναι αρνητική. Οφείλουμε να μελετήσουμε τις απόψεις των εκπαιδευτικών, για να βελτιώσουμε τις συνθήκες στα σχολεία και κατ’ επέκταση το εκπαιδευτικό έργο. Οι εργοδότες οφείλουν να δώσουν χρόνο και περιθώριο στους εκπαιδευτικούς τους να αναπτύξουν τα ταλέντα τους, τις γνώσεις, τις δεξιότητές τους. Να τους δώσουν κίνητρα, οικονομικά και ηθικά, να επενδύσουν στην καινοτομία και την επιμόρφωσή τους. Η πολιτεία θα πρέπει να κατανοήσει το μήνυμα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, που αποτελούν μια επαγγελματική ομάδα υψηλών προσόντων. Ενδεικτικά το 62% είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών και το 21% διδακτορικών τίτλων» παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γεώργιος Χριστόπουλος.

Ειδικότερα, η έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά από 4/2 έως 31/3/2022 με συμπλήρωση ανώνυμων ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων. Συμμετείχαν περισσότεροι από 1.000 εκπαιδευτικοί και έγιναν αποδεκτές 815 πλήρεις και αξιόπιστες απαντήσεις, που αντιστοιχούν στο περίπου 10% των καταγεγραμμένων εκπαιδευτικών ιδιωτικών σχολείων στο Myschool. Από την έρευνα προκύπτουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:

• Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί απασχολούνται σημαντικά, πέραν του υποχρεωτικού 30ώρου, σε ποικίλες δραστηριότητες όπως διαδικασία αξιολόγησης, open days, bazaars, προαιρετικές απογευματινές δράσεις, απογευματινές (διαδικτυακές) συνεδριάσεις συλλόγου, γενικές υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης κ.ά. Σε συντριπτικό ποσοστό (περίπου 86%) οι επιπλέον δραστηριότητες γίνονται χωρίς την καταβολή της ανάλογης υπερωριακής απασχόλησης ή της νόμιμης αμοιβής.

• Για την τηλεκπαίδευση οι περισσότεροι απάντησαν ότι υποχρεώνονται σε (απλήρωτες) και εκτός ωραρίου παροχές διαδικτυακών υπηρεσιών, άρα δεν τηρείται το νομοθετημένο δικαίωμα στην ψηφιακή αποσύνδεση, και ότι δεν καταβάλλονται ούτε υπερωριακές αμοιβές ούτε το κόστος του εξοπλισμού, όπως προβλέπεται από την εργατική νομοθεσία.

• Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα και την αξία διαδικασιών, όπως της αξιολόγησης ή των εργαστηρίων δεξιοτήτων, καθώς βαίνουν εις βάρος του παιδαγωγικού χρόνου και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

• Ο βαθμός ενημέρωσης, επιμόρφωσης και κατάρτισης στο ιδιωτικό σχολείο είναι εξαιρετικά χαμηλός.

• Οι περισσότεροι (55%) δεν είναι ικανοποιημένοι από το περιβάλλον εργασίας τους και θα αναζητούσαν διέξοδο ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση (58%).

• Οι περισσότεροι θεωρούν ότι δεν υπάρχει αξιοκρατία και εσωτερική δημοκρατία στο σχολείο τους (έλλειψη διαφάνειας στην επιλογή στελεχών, δυσλειτουργία συλλόγου διδασκόντων).

«Από τα στοιχεία αυτά αιτιολογείται το φαινόμενο του Big Quit και στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης με εκατοντάδες εκπαιδευτικούς να αναζητούν άλλη επαγγελματική στέγη τα τελευταία χρόνια», αναφέρει η ΟΙΕΛΕ, που μιλάει για «απορρύθμιση της εποπτείας των ιδιωτικών σχολείων, ιδίως μετά την ψήφιση του νόμου 4713/2020». Βέβαια, υπάρχει και η άλλη πλευρά. Οπως λέει η ομοσπονδία, «το 30%-40% των εκπαιδευτικών δηλώνουν σχετικά ικανοποιημένοι στο σχολείο τους. Πρόκειται προφανώς για ιδιωτικά σχολεία που εξακολουθούν να διατηρούν τον χαρακτήρα φορέων Παιδείας και δεν έχουν υποταχθεί πλήρως σε ένα μοντέλο λειτουργίας με αμιγείς κανόνες αγοράς. Η πρόκληση του μέλλοντος για την ιδιωτική εκπαίδευση είναι, με την ταυτόχρονη ενίσχυση της εποπτείας της πολιτείας, να κυριαρχήσει η κουλτούρα ενός σχολείου με ελκυστικό εργασιακό πλαίσιο (αξιοπρέπεια, παιδαγωγική αυτονομία, ηθικά και οικονομικά κίνητρα) που προτεραιότητά του θα έχει την παροχή υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικών υπηρεσιών και όχι την ικανοποίηση του “γονέα-πελάτη”».


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις