Φιλοσοφία, Ψηφιακές Δεξιότητες, Ιστορία, Τέχνες και Μαθηματικά στο Mathesis!


Φίλες και φίλοι,

Σας καλωσορίζουμε με χαρά στα νέα μαθήματά μας!

Σε αυτόν τον κύκλο θα δώσουμε έμφαση κυρίως στην ψηφιακή πλευρά της ζωής και της καθημερινότητάς μας, εξετάζοντας —από αρκετές διαφορετικές οπτικές— εφαρμογές, δυνατότητες αλλά και κινδύνους του γενναίου ψηφιακού κόσμου.

Στην ενότητα της φιλοσοφίας, θα παρατηρήσουμε τον εαυτό μας στο σημερινό ψηφιακό περιβάλλον και θα αναζητήσουμε τρόπους διατήρησης της αυτονομίας μας σε έναν χώρο έντονης παρουσίας των αλγορίθμων. Περνώντας στον κύκλο των Ψηφιακών Δεξιοτήτων θα μάθουμε να χειριζόμαστε το Microsoft Excel, απλοποιώντας έτσι σύνθετους υπολογισμούς, αξιοποιώντας δεδομένα και διευκολύνοντας τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων στην επαγγελματική ζωή, αλλά και στην καθημερινότητά μας.

Σε επανάληψη θα δούμε πώς η τεχνητή νοημοσύνη, η εικονική πραγματικότητα και άλλα νέα μέσα μπορούν να να γίνουν τα εργαλεία μας για τη δημιουργία τέχνης, και πώς οι υπολογιστικές εφαρμογές μας βοηθούν να επιλύουμε μαθηματικά προβλήματα. Τέλος, θα ταξιδέψουμε σε έναν πολύ διαφορετικό κόσμο του παρελθόντος και θα μιλήσουμε για τις δημοκρατίες στην αρχαία Ελλάδα, με στόχο να αποκομίσουμε από την εμπειρία των αρχαίων ελληνικών κοινοτήτων διδάγματα για την σημερινή ταραγμένη εποχή μας.

Καλή αρχή σε όλες και όλους!


ΦΛΣ7 Ψηφιακός ανθρωπισμός (Νέο)

Πώς θα μπορούσε να μοιάζει μια αναστοχαστική τέχνη του βίου, όταν στην καθημερινή ζωή εκχωρούμε αβίαστα τη διαχείριση των επιλογών και τη λήψη αποφάσεων σε αλγορίθμους για ν’ ανακουφιστούμε από το άχθος της πληθωριστικής ελευθερίας; Στο μάθημα συζητούνται τα θεμελιώδη γνωρίσματα της εικονιστικής κοινωνίας, εστιάζοντας στον ριζικό μετασχηματισμό του εαυτού και των κοινωνικών σχέσεων κατά την ψηφιοποίησή τους. Θα εξετάσουμε τον εαυτό ως υβρίδιο ψηφιακού και ενσώματου εαυτού και πώς η ελευθερία του εικονιστικού υποκειμένου, ενός νέου ανθρωπολογικού τύπου, διευρύνθηκε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να καθίσταται πλέον άχθος, με αποτέλεσμα να εκχωρεί σε αλγορίθμους τη διαχείρισή της. Επιπλέον, θα δούμε πώς διαμορφώνεται η ψηφιακή εικόνα εαυτού, διεκδικώντας την αναγνώριση μέσω της ορατότητάς της στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης. Τέλος, θα εξετάσουμε τα χαρακτηριστικά ενός ψηφιακού ανθρωπισμού ως πρόταγμα αυτογνωσίας που διερευνά τι συνιστά την ανθρωπινότητα, υπερασπιζόμενος μια σχετική ή, ίσως και, την ύστατη αυτονομία του ανθρώπου, τόσο έναντι των αλγορίθμων όσο επίσης έναντι της ψηφιακής εικόνας εαυτού. Με την παρακολούθηση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να στοχαστούν κριτικά την παρουσία τους στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.
  • Να κατανοήσουν καλύτερα τις έννοιες ορατότητα, προσοχή, αναγνώριση και ελευθερία επιλογής ως κεντρικά γνωρίσματα της εικονιστικής κοινωνίας.
  • Να αντιλαμβάνονται πληρέστερα τη σχέση μεταξύ αυτονομίας, ψηφιακής εικόνας και αλγορίθμων.
Διδάσκων: Θεοφάνης Τάσης, Alpen-Adria-Universität
Έναρξη: 11/12/2023
Εγγραφείτε Τώρα

ΨΔ1.2 Εισαγωγή στο Μicrosoft Excel 2021 (Νέο)

Είτε είστε ένας μελλοντικός αναλυτής δεδομένων, ένας έμπειρος επαγγελματίας που επιθυμεί να βελτιώσει τις δεξιότητές του, ένας φοιτητής στον δρόμο προς την ακαδημαϊκή αριστεία ή απλώς θέλετε να βάλετε τάξη στα οικονομικά σας, αυτό το μάθημα θα είναι ο βοηθός σας για να γνωρίσετε τις πιο σημαντικές εφαρμογές και δυνατότητες του Microsoft Excel.

Το Excel δεν είναι μια απλή εφαρμογή υπολογιστικών φύλλων∙ είναι μια δυναμική πλατφόρμα που σας εξοπλίζει για να αντιμετωπίσετε με άνεση ένα ευρύ φάσμα εργασιών. Από τη δημιουργία δομημένων φύλλων εργασίας έως την εκτέλεση περίπλοκων υπολογισμών, από τη σχεδίαση ελκυστικών διαγραμμάτων έως την αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων διαδικασιών, το Excel σάς παρέχει τα μέσα για να διαπρέψετε στις προσπάθειές σας.

Σκοπός του μαθήματος είναι να αποκτήσετε επάρκεια στην εισαγωγή και μορφοποίηση δεδομένων, να εξοικειωθείτε με τη δημιουργία τύπων και συναρτήσεων και να μάθετε να παρουσιάζετε τα ευρήματά σας με σαφήνεια. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, θα είστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε ένα πλήθος προκλήσεων τόσο στον προσωπικό όσο και στον επαγγελματικό τομέα, οπλισμένοι με την ικανότητα να μετατρέπετε τα δεδομένα σε γνώσεις και αποφάσεις.

Αν και δεν είναι απολύτως απαραίτητη, μια εξοικείωση με τις βασικές λειτουργίες των Windows είναι επιθυμητή για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του μαθήματος. Σε κάθε περίπτωση όμως το μάθημα δεν έχει προαπαιτούμενες γνώσεις και απευθύνεται στο γενικό κοινό.

Διδάσκων: Στέφανος Βαμβάκος, Επικοινωνιολόγος της Επιστήμης, δημιουργός της «Καθημερινής Φυσικής»
Έναρξη: 11/12/2023
Εγγραφείτε Τώρα

ΙΣΤ5.1 Δημοκρατίες στην αρχαία Ελλάδα: Γένεση και εξέλιξη (Ε)

Συνήθως συνδέουμε την αρχαία δημοκρατία με το πολίτευμα της Αθήνας στον «χρυσό αιώνα» του Περικλή. Η Αθηναϊκή Δημοκρατία του 5ου π.Χ. αιώνα ήταν όμως μόνο ένα σύντομο επεισόδιο μιας μακραίωνης εξέλιξης της πολιτειακής οργάνωσης στην αρχαία Ελλάδα, που αρχίζει στην προ-ομηρική εποχή και συνεχίζεται ως και την εποχή της ρωμαιοκρατίας. Το μάθημα αυτό εξετάζει τη σταδιακή αλλαγή της θέσης του «δήμου» (του λαού, των πολιτών) από την εποχή των μυκηναϊκών κειμένων της Γραμμικής Γραφής Β, στα οποία o «δάμος» πρωτοεμφανίζεται ως οργανωμένη κοινότητα, έως τον 3ο μ.Χ. αιώνα, όταν ο δήμος των ελληνικών πόλεων της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας αποτελεί παράγοντα πίεσης προς την εξουσία.

Εξετάζονται η ιστορική εξέλιξη των πολιτευμάτων από τη βασιλεία, μέσω της αριστοκρατίας και της τιμοκρατίας, προς την κλασική δημοκρατία, τις μετριοπαθείς δημοκρατίες των ελληνιστικών χρόνων και τις ολιγαρχίες των αυτοκρατορικών χρόνων. Παρουσιάζονται τα βασικά θεμέλια της πολιτειακής οργάνωσης, οι θεσμοί των δημοκρατικών πολιτευμάτων (εκκλησία του δήμου, βουλή, άρχοντες, δικαστήρια, πολιτικά δικαιώματα), ιδίως στην Αθήνα της κλασικής εποχής, η αρχαία κριτική στη δημοκρατία, οι παράγοντες που οδήγησαν στον ενισχυμένο ρόλο των ελίτ σε μετριοπαθείς δημοκρατίες κατά την ελληνιστική εποχή, ο περιορισμός των δημοκρατικών θεσμών κατά την αυτοκρατορική εποχή και οι δυνατότητες που είχε ο δήμος να ασκεί πίεση στη σχεδόν κληρονομική ολιγαρχία που ασκούσε την εξουσία.

Διδάσκων: Άγγελος Χανιώτης, IAS/Princeton
Έναρξη: 11/12/2023
Εγγραφείτε Τώρα

ΤΧΝ1.1 Νέα Όνειρα: Εισαγωγή στην Τέχνη των Νέων Μέσων (Ε)

Το εργαστήριο εισάγει με απλό, κατανοητό και διασκεδαστικό τρόπο θέματα σχετικά με την επονομαζόμενη «Τέχνη των Νέων Μέσων» (new media art), η οποία συχνά αποκαλείται και «Υβριδική Τέχνη». Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσιάζονται ποικίλα «νέα μέσα» και οι δυνατότητες που αυτά παρέχουν καθώς και πολλά σχετικά έργα καλλιτεχνών από ολόκληρο τον κόσμο.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει δημιουργικές ασκήσεις, στις οποίες οι συμμετέχοντες εμπλέκονται ενεργά, καθώς καλούνται να σκεφτούν τις δικές τους, πρωτότυπες ιδέες σχετικά με τα θέματα που παρουσιάζονται. Επιπλέον, προτείνονται δημιουργικές δραστηριότητες που μπορούν να διεξαχθούν εύκολα και χωρίς -ή με μικρό- κόστος, στο σπίτι ή στην τάξη.

Το συγκεκριμένο εργαστήριο δεν αποτελεί ένα ακαδημαϊκό μάθημα ιστορίας της Τέχνης. Είναι μια βιωματική και ψυχαγωγική εμπειρία που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και έχει ως βασικό στόχο να πυροδοτήσει τη (δημιουργική) σκέψη και την καλλιτεχνική δημιουργία.

Διδάσκοντες: Δ. Γραμμένος - A. Στρατάκη, ΙΤΕ
Έναρξη: 11/12/2023
Εγγραφείτε Τώρα

ΜΑΘ2.4 Εφαρμογές Διαφορικών Εξισώσεων με τη Mathematica (Ε)

Η διείσδυση των Η/Υ στην επιστήμη αλλά και στην καθημερινότητά μας δεν μπορούσε παρά να επηρεάσει και τη μικρή(;) μας κοινότητα. Το πανίσχυρο πλέον υλικό (hardware) σε συνδυασμό με μια τεράστια γκάμα έξυπνου και εξειδικευμένου λογισμικού (software) καθιστούν τους Η/Υ απαραίτητα εργαλεία σε όλες σχεδόν τις επιστήμες και κυρίως τις λεγόμενες «θετικές», όπως τη Φυσική και τα Μαθηματικά. Έτσι, στο πλαίσιο του παρόντος (εισαγωγικού) μαθήματος θα εξετάσουμε μερικά μόνο από τα πάμπολλα ενδιαφέροντα θέματα φυσικής και μαθηματικών στα οποία η συμβολή του Η/Υ αναδεικνύεται ως ιδιαίτερα χρήσιμη.

Ο Η/Υ βέβαια δεν είναι η «σοφή» μηχανή που λύνει τα δύσκολα προβλήματα, αλλά χρησιμοποιεί έναν κατάλληλο αλγόριθμο επίλυσης, δηλαδή ένα πρόγραμμα, που ο άνθρωπος έχει σχεδιάσει και έχει εισαγάγει σε αυτόν. Εκείνο που μας προσφέρει η μηχανή είναι η ταχύτητα που εκτελεί τους επαναλαμβανόμενους υπολογισμούς, οδηγώντας μας γρήγορα στην εξαγωγή των τελικών συμπερασμάτων.

Αρκετά από τα αντικείμενα που θα μας απασχολήσουν τις επόμενες εβδομάδες πιθανόν να σας είναι ήδη οικεία από τα μαθήματα των Διαφορικών Εξισώσεων Ι, ΙΙ και ΙΙΙ. Συνεπώς, το μάθημα αυτό μπορεί να θεωρηθεί και ως «φυσική συνέχεια» αυτών. Υπό το πρίσμα αυτό, η προηγούμενη παρακολούθησή τους είναι επιθυμητή και συστήνεται, χωρίς όμως να είναι απολύτως απαραίτητη, μιας και τα σημαντικότερα στοιχεία της θεωρίας, σε συμπυκνωμένη μορφή, έχουν συμπεριληφθεί και εδώ.

Με δεδομένη λοιπόν τη μεθοδολογία θεωρητικής επίλυσης των διαφόρων προβλημάτων και μοντέλων, στο παρόν μάθημα θα δούμε πώς μπορούμε να αναπτύξουμε αντίστοιχες υπολογιστικές μεθόδους και να τις κωδικοποιήσουμε στο κατάλληλο υπολογιστικό πακέτο, ώστε να κάνει «η μηχανή» τους χρονοβόρους υπολογισμούς, δίνοντάς μας την ευχέρεια να εστιάσουμε στη φυσική «πίσω από τα μαθηματικά».

Διδάσκων: Κωνσταντίνος Νικολάου, Σμήναρχος Π.Α. (ε.α.), Πτυχιούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Τ.Ε.
Έναρξη: 11/12/2023
Εγγραφείτε Τώρα


Με τη δική σας υποστήριξη συνεχίζουμε
Τα μαθήματα του Mathesis προσφέρονται δωρεάν και έτσι θα συνεχίσουν. Μπορείτε να τα παρακολουθήσετε μέχρι τέλους και να συμμετέχετε στα εβδομαδιαία τεστ και την τελική εξέταση. Στα περισσότερα μαθήματα θα σας ζητείται όμως ένα μικρό αντίτιμο —της τάξης των 20€— για την έκδοση της βεβαίωσης επιτυχούς παρακολούθησης, εφόσον βέβαια την δικαιούστε έχοντας εξασφαλίσει την απαιτούμενη ελάχιστη επίδοση του 50%. Εάν είστε άνεργος/η, η βεβαίωση χορηγείται δωρεάν. Από την πλευρά μας θεωρούμε αυτό το μικρό αντίτιμο ως την αναγκαία συμβολή σας για τη συνέχιση της λειτουργίας ενός θεσμού που υπηρετεί δημόσιους σκοπούς χωρίς να δέχεται ούτε ένα ευρώ —άμεσης ή έμμεσης— κρατικής ενίσχυσης. Βασίζεται μόνο σε δωρητική στήριξη —η οποία καλύπτει πλέον μόνο ένα μικρό μέρος των ετήσιων δαπανών του— και εθελοντική εργασία. Η συνέχιση της λειτουργίας του Mathesis απαιτεί λοιπόν και τη δική σας ενεργό στήριξη. Σε αυτό το πνεύμα θεωρούμε αναγκαίο πριν τη συμμετοχή σας στην τελική εξέταση του μαθήματος να αναλάβετε μια ηθική δέσμευση απέναντι στο Mathesis. Ότι αν ολοκληρώσετε επιτυχώς το μάθημα και δικαιούστε τη βεβαίωση παρακολούθησης, θα καταβάλετε το συμβολικό αντίτιμο για την απόκτησή της, έστω κι αν δεν έχει μια προφανή χρησιμότητα για σας. Ένα μικρό βήμα για σας, μια αναγκαία συνθήκη όμως για τη δυνατότητα του Mathesis να σας προσφέρει την ποιότητα μαθημάτων που σας προσέφερε μέχρι τώρα.
Δείτε όλα τα μαθήματα

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις