Το Ιαπωνικό σκάφος SLIM προσεληνώθηκε
(JAXA/Takara Tomy/Sony Group Corporation/Doshisha University via AP)
Το ιαπωνικό σκάφος SLIM, το οποίο έκανε την Ιαπωνία την πέμπτη χώρα στον κόσμο που προσεληνώθηκε επιτυχώς στο φεγγάρι, πραγματοποίησε την πιο ακριβή διαστημική προσελήνωση μέχρι σήμερα, αφού κατάφερε να προσεληνωθεί περίπου 55 μέτρα από τον στόχο του, επιβεβαίωσε αυτή την Πέμπτη η Ιαπωνική Αεροδιαστημική Υπηρεσία (JAXA).
Το SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) προσεληνώθηκε στον φυσικό δορυφόρο της Γης στις 00:20 τοπική ώρα στις 20 (15:20 GMT στις 19), μετά από μια απότομη κάθοδο 20 λεπτών κατά την οποία έχασε έναν από τους δύο κινητήρες του, εξήγησε αυτή την Πέμπτη σε συνέντευξη Τύπου ο γενικός διευθυντής της JAXA, Hitoshi Kuninaka.
«Ακόμα κι έτσι, προσεληνώθηκε περίπου 55 μέτρα από τον στόχο, οπότε το θεωρούμε επιτυχία, αφού στόχος μας ήταν να το κάνει σε ακτίνα 100 μέτρων», είπε ο Ιάπωνας.
Η συσκευή κατάφερε να δημιουργήσει επικοινωνία με τη Γη μετά την προσελήνωση στο φεγγάρι, αλλά δεν μπόρεσε να παράγει ενέργεια από τα ηλιακά της κύτταρα «επειδή η συμπεριφορά κατά την προσελήνωση δεν ήταν όπως είχε προγραμματιστεί». Τα πάνελ του ήταν λανθασμένα προσανατολισμένα προς τα δυτικά.
Με σκοπό την ανάκαμψη εάν οι συνθήκες ηλιακού φωτός είναι ευνοϊκές, το SLIM απενεργοποιήθηκε στις 2:57 τοπική ώρα την ίδια ημέρα με επαρκές ποσοστό μπαταρίας για επανενεργοποίηση.
Η JAXA δεν έχει ακόμη προσφέρει μια πρόβλεψη για το πότε πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί, ώστε η έρευνα να είναι ξανά επιχειρησιακή.
Αν δεν είχε χάσει μία από τις μονάδες ελέγχου κινητήρα του, το SLIM θα μπορούσε να πραγματοποιήσει μια πολύ πιο ακριβή προσγείωση, δηλαδή, να προσεληνωθεί σε ακτίνα περίπου 10 μέτρων από τον στόχο, “πιθανώς μεταξύ 3 και 4 μέτρων”, είπε ο υπεύθυνος του έργου, Shinichiro Sakai, σύμφωνα με την ακρίβεια θέσης του καθετήρα πριν από την έναρξη της επιχείρησης καθόδου.
Αφού έχασε τη μισή περίπου ισχύ του λόγω του προβλήματος με τον κινητήρα, το λογισμικό που εγκαταστάθηκε στον αισθητήρα «καθόρισε αυτόνομα την ανωμαλία και συνέχισε την κάθοδο με τον άλλο κινητήρα, ελέγχοντας τη σταδιακή κίνηση του SLIM έτσι ώστε η οριζόντια θέση του «να μετακινηθεί όσο το δυνατόν λιγότερο», σύμφωνα με την έκθεση.
Η JAXA αναλύει επί του παρόντος τα αίτια της απώλειας του κινητήρα, η οποία πιστεύει ότι οφείλεται σε εξωτερικό παράγοντα.
Το SLIM είχε εγκαταστήσει κάμερες πλοήγησης που αναγνώρισαν τους κρατήρες της Σελήνης μέσω συγκρίσεων μεταξύ των εικόνων που τραβήχτηκαν από τη συσκευή και των σεληνιακών χαρτών που έφερε, από προηγούμενες παγκόσμιες σεληνιακές αποστολές, και των λειτουργιών ανίχνευσης εμποδίων. Δούλεψαν καλά, είπαν.
Ο Sakai επιβεβαίωσε επίσης την επιτυχή αποκόλληση δύο μικρών ρομπότ που ταξίδευαν στη μονάδα, LEV-1 και LEV-2, αν και σε χαμηλότερο υψόμετρο από το αναμενόμενο. Ο τελευταίος μπόρεσε να τραβήξει εικόνες της σεληνιακής επιφάνειας και του SLIM σε αυτήν, οι οποίες μεταδόθηκαν στην ομάδα και αναλύονται.
«Οι κινήσεις των LEV-1 και LEV-2 έχουν επιβεβαιωθεί, επομένως οι λειτουργίες τους έχουν επαληθευτεί. Μόλις το (SLIM) λειτουργήσει ξανά, η έρευνά του μπορεί να συνεχιστεί και ελπίζουμε να αποκτήσουμε περισσότερα επιστημονικά αποτελέσματα», πρόσθεσε ο Σακάι.
Ο κύριος στόχος του SLIM ήταν να πραγματοποιήσει μια «ακριβή» προσγείωση, ή με ακρίβεια/τοπική, σε ακτίνα 100 μέτρων γύρω από τον κρατήρα Shioli, κοντά στον σεληνιακό ισημερινό, μια ακρίβεια άνευ προηγουμένου μέχρι τώρα. Οι συμβατικές προσγειώσεις σε φεγγάρι έχουν επί του παρόντος ένα περιθώριο πολλών χιλιομέτρων.
Μια άλλη δευτερεύουσα αποστολή του SLIM ήταν η λήψη εικόνων που θα χρησιμοποιηθούν στο έργο της σεληνιακής εξερεύνησης της Άρτεμις, ένα μέρος που έχει επηρεαστεί από τα προβλήματα ισχύος του.
Επιμέλεια: Αθανάσιος Ρούντος
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου