Δύο νέα μαθήματα και τρεις επαναλήψεις από τις ενότητες των Ψηφιακών Δεξιοτήτων, του Δικαίου για τον Πολίτη, της Φιλοσοφίας, του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού και της Φυσικής ξεκινούν σήμερα στο Mathesis!
Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους όσους συνέβαλαν στην δημιουργία των μαθημάτων αυτών! Οι διδάσκοντες, οι εθελόντριες βοηθοί, οι ομάδες απομαγνητοφωνήσεων και υποτιτλισμού έχουν προσφέρει τον καλύτερό τους εαυτό ώστε το τελικό αποτέλεσμα να αντανακλά την εξαιρετική ποιότητα της δουλειάς τους.
Ευχαριστούμε επίσης τον κύριο και ιδρυτικό δωρητή μας, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (IΣΝ,
Stavros Niarchos Foundation), που έχει στηρίξει το Mathesis από το ξεκίνημά του μέχρι σήμερα. Χάρη στη βοήθεια του ΙΣΝ, τα μαθήματά μας μπορούν να προσφέρονται δωρεάν, ενισχύοντας την προσπάθειά μας για εξίσωση των ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση, έναν από τους ευγενέστερους στόχους που μια δημοκρατική κοινωνία αξίζει να θέτει στον εαυτό της.
Και τέλος ευχαριστούμε όλες και όλους για τη συμμετοχή σας και τη δημιουργία μιας ζωντανής διαδικτυακής κοινότητας πολιτών, η οποία μας θυμίζει διαρκώς την ύπαρξη μίας διαφορετικής Ελλάδας!
Kαλή αρχή σε όλες και όλους!
Το δίκαιο βρίσκεται σχεδόν σε κάθε έκφανση της ζωής μας. H προϊδέασή μας όμως για αυτό είναι μερική, γεμάτη παρανοήσεις. Η στρεβλή αυτή εικόνα για το δίκαιο και τη λειτουργία του έχει αρνητικές συνέπειες: καθιστά τους κοινωνικά και οικονομικά αδύναμους ακόμα πιο ευάλωτους, ενώ συνεπάγεται και την αδυναμία των πολιτών να τοποθετηθούν κριτικά απέναντι στο πώς το δίκαιο γίνεται πράξη, συνθήκη που οδηγεί στην εύκολη απογοήτευση, την παραίτηση και την ιδιώτευση. Το μάθημα αυτό φιλοδοξεί να συμβάλει στη σταδιακή υπέρβαση των παραπάνω προβλημάτων. Ξεκινώντας με μια προσπάθεια να εξηγηθεί η έννοια του δικαίου ως συστήματος ρύθμισης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, θα εστιάσουμε στη συνέχεια στον τρόπο παραγωγής των κανόνων και στον κεντρικό ρόλο του Κράτους σε αυτή τη διαδικασία. Θα παρουσιαστεί ο χωρισμός του δικαίου σε περισσότερους κλάδους, το αντικείμενο αυτών και οι βασικές αρχές τους, η υιοθέτηση κανόνων στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι μηχανισμοί για την τήρηση των κανόνων δικαίου, η απονομή της δικαιοσύνης και τα εμπόδια που υψώνονται σε αυτήν. Το μάθημα θα κλείσει με το σύστημα προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ένα από τα σημαντικότερα συστατικά ουσιαστικής δικαιοσύνης στα σύγχρονα κράτη. Διδάσκοντες: Κωνσταντίνος Α. Ρόκας - Ρωξάνη Φράγκου, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας - Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Έναρξη: 18/4/2022 |
|
Το Microsoft PowerPoint είναι το δημοφιλέστερο λογισμικό για άτομα που θέλουν να δημιουργήσουν παρουσιάσεις. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές και διαφορετικές συνθήκες, όπως επαγγελματικές παρουσιάσεις, παρουσιάσεις πωλήσεων, ακαδημαϊκά συνέδρια και διαλέξεις, μαθητικές παρουσιάσεις και δημόσιες ομιλίες. Εάν έχετε μια ιδέα που θέλετε να μοιραστείτε με ένα κοινό, το PowerPoint είναι το πρόγραμμα που θα το κάνει εφικτό. Το συγκεκριμένο μάθημα θα σας διδάξει πώς να χρησιμοποιείτε όλες τις κύριες λειτουργίες της πιο πρόσφατης έκδοσης του Microsoft PowerPoint, ώστε να μπορείτε να δημιουργείτε δυναμικές και ταυτόχρονα ελκυστικές παρουσιάσεις. Eιδικότερα, θα μάθετε πώς να: • περιηγείστε στη διεπαφή (interface) του PowerPoint
• δημιουργείτε νέες παρουσιάσεις από το μηδέν ή να χρησιμοποιείτε έτοιμα θέματα
• προσθέτετε κείμενο, εικόνες, αρχεία πολυμέσων, πίνακες, γραφήματα και διαγράμματα
• μορφοποιείτε τα στοιχεία που προσθέτετε στις διαφάνειές σας
• προσθέτετε κίνηση σε διαφάνειες και στοιχεία για να εμπλουτίσετε τις παρουσιάσεις σας και να τις κάνετε περισσότερο διαδραστικές Αν και δεν είναι απολύτως απαραίτητη, μια εξοικείωση με τις βασικές λειτουργίες των Windows είναι επιθυμητή για την απρόσκοπτη παρακολούθηση του μαθήματος. Με σαφείς και συνοπτικές οδηγίες, βήμα βήμα, θα μάθετε όλα όσα χρειάζετε να ξέρετε για να περιηγείστε με άνεση στο πρόγραμμα, να δημιουργείτε τις δικές σας παρουσιάσεις καθώς και να επεξεργάζεστε έτοιμα πρότυπα και παρουσιάσεις τρίτων. Διδάσκων: Στέφανος Βαμβάκος, Επικοινωνιολόγος της Επιστήμης, δημιουργός της «Καθημερινής Φυσικής» Έναρξη: 18/4/2022 |
|
Η έννοια του χρόνου (κεντρική έννοια στη νεώτερη φιλοσοφία και φυσική) εισάγεται σχετικά αργά στην αρχαία φιλοσοφική σκέψη. Δεν απασχολεί τους Προσωκρατικούς, τους Σοφιστές και τον Σωκράτη, ο Πλάτων της αφιερώνει ένα σύντομο κείμενο στον Τίμαιο, και μόνο με τον Αριστοτέλη αποκτά κεντρική σημασία στη φυσική φιλοσοφία.
Αλλά και η πολύπλοκη πολιτική και θρησκευτική ζωή στην κλασσική Αθήνα εξελίσσεται χωρίς άμεση αναφορά σε ένα ορθολογικό ημερολόγιο, που θα καθόριζε με σχετική ακρίβεια τα μέτρα του χρόνου (των ωρών, των μηνών και των εποχών). Ακόμη και η ιστορία αναπτύσσεται την ίδια εποχή ως επιστημονικός κλάδος χωρίς τα μέτρα του χρόνου.
Από την άλλη, η υποκειμενική βίωση του χρόνου, δηλαδή ο χρόνος της ζωής του ατόμου, η θνητότητα, η ατομική μοίρα και η τύχη, βρίσκονται στο επίκεντρο της ποίησης του 5ου αιώνα, ειδικά της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.
Ο χρόνος λοιπόν προσφέρει μια ευκαιρία να εξετάσουμε στην αλληλεπίδρασή τους πλευρές της ζωής και της σκέψης στην κλασσική Ελλάδα, τις οποίες κατά κανόνα δεν συνδέουμε.
Στο μάθημα αυτό θα παρακολουθήσουμε την παράλληλη ανάπτυξη της κοσμολογικής, φιλοσοφικής και ποιητικής σύλληψης του χρόνου κατά τον 5ο και τον 4ο αιώνα π.Χ.
Διδάσκων: Bασίλης Κάλφας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Έναρξη: 18/4/2022 |
|
Οι επαφές ανάμεσα στους διάφορους πολιτισμούς αποτελούν μια από τις σημαντικότερες όψεις της ιστορίας της αρχαιότητας. Είναι αδύνατον να κατανοήσουμε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την ιστορία του αν δεν μελετήσουμε τις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στους αρχαίους Έλληνες και τους άλλους λαούς της Μεσογείου και της Εγγύς Ανατολής. Στο πρώτο μέρος του μαθήματος εξετάσαμε τις αλληλεπιδράσεις που λάμβαναν χώρα σε τέσσερεις παράλληλους αλλά και αλληλοσυνδεδεμένους κόσμους: τον κόσμο των δικτύων που μετέφεραν αγαθά, ανθρώπους, ιδέες και τεχνολογίες· τον κόσμο των αποικιών που εμφανίζονται κατά μήκος της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας· τον κόσμο των αυτοκρατοριών της Εγγύς Ανατολής· και τέλος τον πανελλήνιο κόσμο των εκατοντάδων ελληνικών κοινοτήτων και τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά του.
Στο δεύτερο μέρος του μαθήματος, θα μελετήσουμε το πώς αυτές οι αλληλεπιδράσεις διαμόρφωσαν τον ελληνικό και τους άλλους πολιτισμούς της αρχαιότητας. Θα μελετήσουμε τον ιδιόμορφο τρόπο με τον οποίο ο ελληνικός πολιτισμός δημιούργησε ένα βαρβαρικό ρεπερτόριο που χρησιμοποιήθηκε με πολύπλευρους τρόπους στην ελληνική λογοτεχνία και τέχνη: όχι μόνο για να τονίσει ζητήματα ταυτότητας και ηθικής, αλλά και για να χρησιμοποιήσει τους ξένους πολιτισμούς ως μοντέλα και ουτοπίες και να τους αποδώσει διάφορες μορφές ξένης σοφίας. Στη συνέχεια θα εξετάσουμε την επίδραση του ελληνικού πολιτισμού στους άλλους πολιτισμούς της αρχαιότητας μέσα από το πρίσμα των διαδικασιών παγκοσμιοποίησης στην αρχαία Μεσόγειο. Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε ιστορικά τους λόγους για τους οποίους ο ελληνικός πολιτισμός άσκησε τόσο μεγάλη επίδραση τόσο στην ανατολική όσο και στη δυτική Μεσόγειο, πάρα την απουσία πολιτικής ή οικονομικής κυριαρχίας επί των άλλων κοινωνιών της αρχαϊκής και κλασσικής εποχής. Τέλος, θα μελετήσουμε τις συνέχειες αλλά και τις σημαντικές αλλαγές που έφεραν στις διαπολιτισμικές σχέσεις οι κατακτήσεις του Μεγαλέξανδρου και η πολιτική κυριαρχία των ελληνιστικών βασιλείων επί των πολιτισμών της Ανατολής. Διδάσκων: Κώστας Βλασόπουλος, Πανεπιστήμιο Κρήτης - ΙΤΕ Έναρξη: 18/4/2022 |
|
Η Σχετικότητα είναι παντού γύρω μας. Η Σχετικιστική Μηχανική δεν είναι κεφάλαιο της φυσικής για ειδικούς, αλλά βασική γνώση απαραίτητη για την πλήρη κατανόηση της καθημερινής μας εμπειρίας. Θα μάθουμε ότι δεν είναι τυχαία η διασημότητα της σχέσης E=mc2, αφού για παράδειγμα χωρίς αυτήν είναι ακατανόητες όλες οι διεργασίες που εμπεριέχουν μεταβολές στο είδος ή/και στο πλήθος των σωματιδίων. Θα απαντηθούν ερωτήματα όπως: πώς είναι δυνατόν μια χούφτα ραδιενεργό υλικό να είναι αρκετό να βράσει χιλιάδες τόνους νερό, ή ακόμα πώς ενώ η ταχύτητά μας δεν μπορεί να ξεπεράσει αυτή του φωτός, μπορούμε να ταξιδέψουμε μέχρι τα πέρατα του Σύμπαντος, δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά; Θα συνειδητοποιήσουμε ότι οι αστέρες και οι γαλαξίες αποτελούν μόλις το ένα εκατοστό του περιεχομένου του Σύμπαντος, με τη φύση του υπόλοιπου —του Σκοτεινού Σύμπαντος— να αποτελεί το μεγαλύτερο μυστήριο της σύγχρονης φυσικής. Τέλος, θα δούμε ποια είναι η απάντηση που δίνει η φυσική σήμερα στο αγωνιώδες ερώτημα: “... Από πού ερχόμαστε και πού πηγαίνουμε;...” Πώς θα μοιάζει ο Κόσμος στο απώτερο μέλλον; Διδάσκων: Θεόδωρος Τομαράς, Πανεπιστήμιο Κρήτης Έναρξη: 18/4/2022 |
|
Με τη δική σας υποστήριξη συνεχίζουμε Τα μαθήματα του Mathesis προσφέρονται δωρεάν και έτσι θα συνεχίσουν. Μπορείτε να τα παρακολουθήσετε μέχρι τέλους και να συμμετέχετε στα εβδομαδιαία τεστ και την τελική εξέταση. Στα περισσότερα μαθήματα θα σας ζητείται όμως ένα μικρό αντίτιμο —της τάξης των 20€— για την έκδοση της βεβαίωσης επιτυχούς παρακολούθησης, εφόσον βέβαια την δικαιούστε έχοντας εξασφαλίσει την απαιτούμενη ελάχιστη επίδοση του 50%. Εάν είστε άνεργος/η, η βεβαίωση χορηγείται δωρεάν. Από την πλευρά μας θεωρούμε αυτό το μικρό αντίτιμο ως την αναγκαία συμβολή σας για τη συνέχιση της λειτουργίας ενός θεσμού που υπηρετεί δημόσιους σκοπούς χωρίς να δέχεται ούτε ένα ευρώ —άμεσης ή έμμεσης— κρατικής ενίσχυσης. Βασίζεται μόνο σε δωρητική στήριξη —η οποία καλύπτει πλέον μόνο ένα μικρό μέρος των ετήσιων δαπανών του— και εθελοντική εργασία. Η συνέχιση της λειτουργίας του Mathesis απαιτεί λοιπόν και τη δική σας ενεργό στήριξη. Σε αυτό το πνεύμα θεωρούμε αναγκαίο πριν τη συμμετοχή σας στην τελική εξέταση του μαθήματος να αναλάβετε μια ηθική δέσμευση απέναντι στο Mathesis. Ότι αν ολοκληρώσετε επιτυχώς το μάθημα και δικαιούστε τη βεβαίωση παρακολούθησης, θα καταβάλετε το συμβολικό αντίτιμο για την απόκτησή της, έστω κι αν δεν έχει μια προφανή χρησιμότητα για σας. Ένα μικρό βήμα για σας, μια αναγκαία συνθήκη όμως για τη δυνατότητα του Mathesis να σας προσφέρει την ποιότητα μαθημάτων που σας προσέφερε μέχρι τώρα. |
|
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου