Μια τάξη του μέλλοντος ... στη Δανία
Στη Δανία, ένα σχολείο προσφέρει ένα όραμα της τάξης του μέλλοντος, όπου τα παιδιά σχεδιάζουν τα δικά τους μαθήματα και χρησιμοποιούν έξυπνα τηλέφωνα για να διατηρούν την επαφή με τους δασκάλους τους.
Εάν η τάξη του μέλλοντος είναι ένας χώρος χωρίς τοίχους, κυριολεκτικά ή μεταφορικά, τότε είναι δυνατό να τη συναντήσει κάποιος σήμερα στο Hellerup School, στην Κοπεγχάγη, στη Δανία. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό κτίριο, το οποίο περιέχει οποιοδήποτε είδος χώρου που το προσωπικό πίστευε ότι μπορεί να τροφοδοτήσει την μάθηση, αλλά τάξεις με 30 θρανία δε συγκαταλέγονται σε αυτούς τους χώρους.
Τα μαθήματα ξεκινούν με την τάξη να μαζεύεται ώστε ο δάσκαλος να εξηγήσει την εργασία της ημέρας, να εισάγει νέες ιδέες και να προωθήσει το θέμα. «Τότε, ίσως για μισή με μια ώρα, τα παιδιά βγαίνουν έξω και ασχολούνται με διαφορετικά πράγματα», εξηγεί η Liselotte Nylander, διευθύντρια του σχολείου των 640 μαθητών, ηλικίας από 6 έως 16 ετών. «Κάποια δουλεύουν μόνα, κάποια μαζί, κάποια σε ομάδες, κάποια με ακουστικά, κάποια με μουσική. Μπορούν να καθίσουν όπου είναι το καλύτερο για το παιδί». Τα παιδιά κουλουριάζονται σε καναπέδες ή απομονώνονται σε ήσυχες γωνιές. Τα μικρότερα παίζουν στο πάτωμα ενώ τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά είναι ελεύθερα να βγουν έξω, στα όρια της σχολικής ασύρματης δικτύωσης.
Σε αυτά τα χρόνια της λιτότητας, λίγα σχολεία, μπορούν να ανταπεξέλθουν και να μιμηθούν το πλάνο αυτού του σχολείου για ξύλινους εσωτερικούς χώρους, που θα ταιριάζουν στη φιλοσοφία «μαθαίνω κάνοντας». Ωστόσο, το ανοιχτό πνεύμα είναι δυνατό να ανταποκριθεί σε κάθε κόστος.
Στο Hellerup School τα παιδιά είναι υπεύθυνα για τον σχεδιασμό της δουλειάς τους, ελέγχοντας το έργο τους με τον δάσκαλο και συζητώντας την εξέλιξή του. Οι δάσκαλοι λειτουργούν περισσότερο ως μέντορες, καθοδηγώντας τα παιδιά και βοηθώντας τα να βρουν τρόπους μάθησης που τους ταιριάζουν.
Παράλληλα, με τα έξυπνα τηλέφωνα, οι έφηβοι έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν την επαφή από οπουδήποτε. «Μπορείς να πας και να πεις στον δάσκαλο ''τα λέμε ξανά την Τετάρτη''», εξηγεί η Nylander. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται σε όλες σχεδόν τις εργασίες. «Με αριθμομηχανή, ηλεκτρονικό σημειωματάριο και κάμερα, έχεις όλα όσα χρειάζεσαι στο κινητό σου» συμπληρώνει. Σε ένα βασικό πείραμα χημείας μπορεί κάποιος να το φωτογραφήσει αντί να το ζωγραφίσει. Σε μια αναφορά είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες καθώς και βίντεο ή ακουστικό υλικό. Εάν πάλι κάποιος δεν είναι καλός στα γραπτά, μπορεί ακόμη να στείλει την εργασία του μέσω αυτού του τηλεφώνου.
Τα μαθήματα αποτελούν μόνο ένα κομμάτι της μάθησης των παιδιών. Το σχολείο δε γνωρίζει ποιες γνώσεις θα χρειαστούν οι μαθητές στο μέλλον, όμως δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων και η κριτική σκέψη θα είναι σίγουρα απαραίτητα.
Τέλος, το σχολείο έχει επικοινωνία με άλλα σχολείο ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν από τα παιδιά. «Γιατί να διαβάσει ένας μαθητής για το Λονδίνο, όταν μπορεί να συνομιλήσει με ένα παιδί που ζει στο Λονδίνο;»
Πηγή: Υλικό για Δημιουργική Διδασκαλία
Εάν η τάξη του μέλλοντος είναι ένας χώρος χωρίς τοίχους, κυριολεκτικά ή μεταφορικά, τότε είναι δυνατό να τη συναντήσει κάποιος σήμερα στο Hellerup School, στην Κοπεγχάγη, στη Δανία. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό κτίριο, το οποίο περιέχει οποιοδήποτε είδος χώρου που το προσωπικό πίστευε ότι μπορεί να τροφοδοτήσει την μάθηση, αλλά τάξεις με 30 θρανία δε συγκαταλέγονται σε αυτούς τους χώρους.
Τα μαθήματα ξεκινούν με την τάξη να μαζεύεται ώστε ο δάσκαλος να εξηγήσει την εργασία της ημέρας, να εισάγει νέες ιδέες και να προωθήσει το θέμα. «Τότε, ίσως για μισή με μια ώρα, τα παιδιά βγαίνουν έξω και ασχολούνται με διαφορετικά πράγματα», εξηγεί η Liselotte Nylander, διευθύντρια του σχολείου των 640 μαθητών, ηλικίας από 6 έως 16 ετών. «Κάποια δουλεύουν μόνα, κάποια μαζί, κάποια σε ομάδες, κάποια με ακουστικά, κάποια με μουσική. Μπορούν να καθίσουν όπου είναι το καλύτερο για το παιδί». Τα παιδιά κουλουριάζονται σε καναπέδες ή απομονώνονται σε ήσυχες γωνιές. Τα μικρότερα παίζουν στο πάτωμα ενώ τα μεγαλύτερα σε ηλικία παιδιά είναι ελεύθερα να βγουν έξω, στα όρια της σχολικής ασύρματης δικτύωσης.
Σε αυτά τα χρόνια της λιτότητας, λίγα σχολεία, μπορούν να ανταπεξέλθουν και να μιμηθούν το πλάνο αυτού του σχολείου για ξύλινους εσωτερικούς χώρους, που θα ταιριάζουν στη φιλοσοφία «μαθαίνω κάνοντας». Ωστόσο, το ανοιχτό πνεύμα είναι δυνατό να ανταποκριθεί σε κάθε κόστος.
Στο Hellerup School τα παιδιά είναι υπεύθυνα για τον σχεδιασμό της δουλειάς τους, ελέγχοντας το έργο τους με τον δάσκαλο και συζητώντας την εξέλιξή του. Οι δάσκαλοι λειτουργούν περισσότερο ως μέντορες, καθοδηγώντας τα παιδιά και βοηθώντας τα να βρουν τρόπους μάθησης που τους ταιριάζουν.
Παράλληλα, με τα έξυπνα τηλέφωνα, οι έφηβοι έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν την επαφή από οπουδήποτε. «Μπορείς να πας και να πεις στον δάσκαλο ''τα λέμε ξανά την Τετάρτη''», εξηγεί η Nylander. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται σε όλες σχεδόν τις εργασίες. «Με αριθμομηχανή, ηλεκτρονικό σημειωματάριο και κάμερα, έχεις όλα όσα χρειάζεσαι στο κινητό σου» συμπληρώνει. Σε ένα βασικό πείραμα χημείας μπορεί κάποιος να το φωτογραφήσει αντί να το ζωγραφίσει. Σε μια αναφορά είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες καθώς και βίντεο ή ακουστικό υλικό. Εάν πάλι κάποιος δεν είναι καλός στα γραπτά, μπορεί ακόμη να στείλει την εργασία του μέσω αυτού του τηλεφώνου.
Τα μαθήματα αποτελούν μόνο ένα κομμάτι της μάθησης των παιδιών. Το σχολείο δε γνωρίζει ποιες γνώσεις θα χρειαστούν οι μαθητές στο μέλλον, όμως δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων και η κριτική σκέψη θα είναι σίγουρα απαραίτητα.
Τέλος, το σχολείο έχει επικοινωνία με άλλα σχολείο ώστε τα παιδιά να μαθαίνουν από τα παιδιά. «Γιατί να διαβάσει ένας μαθητής για το Λονδίνο, όταν μπορεί να συνομιλήσει με ένα παιδί που ζει στο Λονδίνο;»
Πηγή: Υλικό για Δημιουργική Διδασκαλία
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου